PSD2
Saved Read later
Deel dit bericht

Wat heeft PSD2 te bieden aan de consument?

Binnen de financiële wereld wordt er veel gesproken over PSD2. Sinds 2019 is PSD2 opgenomen in de Nederlandse wetgeving, maar grote ontwikkelingen en veranderingen door PSD2 blijven uit. Wat is PSD2 nou eigenlijk? En hoe kan het ingezet worden door bedrijven en wat is de toegevoegde waarde van de consument?

Wat is PSD2?

De Europese Unie heeft het initiatief genomen voor een nieuwe richtlijn in betalingen, ook wel Payment Service Directive 2 (PSD2) genoemd. Binnen PSD2 zijn er twee belangrijke services, namelijk Account Information Service Provider (AISP) en Payment Initiation Service Provider (PISP). De service AISP geeft de mogelijkheid om (tijdelijk) toegang te krijgen tot de bankrekening(en) van consumenten. Dit kan alleen als de consument hier expliciet akkoord gaat. Bedrijven kunnen zo het betaalgedrag van de consument analyseren. Met de service PISP kunnen betalingen eenvoudig geïnitieerd en verstuurd worden.

Hoe kan PSD2 ingezet worden?

Met behulp van PSD2 is er veel informatie over het betaalgedrag van consumenten beschikbaar. Dit geeft veel mogelijkheden voor bedrijven, bijvoorbeeld:

  • Inzicht in het betaalgedrag van de consument. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een digitaal huishoudboekje beschikbaar stellen voor consumenten om zo de inzichten te geven van hun uitgavenpatroon.
  • Besparen op vaste lasten. Met behulp van het digitale huishoudboekje kan er ook een inschatting gemaakt worden op welke vaste lasten er bespaard kan worden.
  • Credit check management voor de consument. Wanneer de consument van een nieuwe dienst gebruik wil maken of een grote betaling moet doen, kunnen bedrijven het actuele saldo op de rekening bekijken of het uitgavenpatroon analyseren voor het wel of niet aanbieden van een product of service.
Bekijk ook:
Unieke verzendverpakkingen: Dit zijn de nieuwste trends voor webshops in 2024

RISK Verzekeringen is een Insurtech provider die die partijen die PSD2 gebruiken ondersteund met verschillende tools. De belangrijkste tools zijn de verschillende vergelijkers waarin consumenten verzekeringen en abonnementen kunnen vergelijken. Denk hierbij aan autoverzekeringen, leningen en energie. RISK heeft eigen Application Programming Interfaces (API’s) ontwikkeld die gekoppeld zijn aan verschillende platformen van verzekeringsmaatschappijen, energiebedrijven en banken.

Wat vinden consumenten van PSD2?

ING heeft in begin 2019 onderzoek gedaan naar de kennis van PSD2 onder consumenten. Ruim 80% van de respondenten gaf aan niets te weten over PSD2. Dat is een van de redenen dat consumenten huiverig zijn over de inzet van PSD2. Er is wel een verschil van mening tussen verschillende generaties. Respondenten tussen 18 en 34 jaar oud zijn positiever dan de rest. Wanneer de technologie en de toepassing van PSD2 wordt uitgelegd, staan meer respondenten open voor PSD2: ruim 4 keer zoveel. De leeftijd van de consument speelt dus een belangrijke factor.

Bekijk ook:
Trendsetters in marketing: hoe blijf je relevant?

Binnen de toepassingen van PSD2 worden veel persoonsgegevens gedeeld. Het is dus belangrijk om naar de consument te communiceren dat het delen van persoonsgegevens alleen mogelijk is wanneer de consument hiermee instemt. Deze toestemming kan door de consument elk moment worden ingetrokken.

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.2k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.