Hoe maak je een goede eerste indruk op klanten die jouw bedrijf bezoeken? 13
Saved Read later
Deel dit bericht

Hoe maak je een goede eerste indruk op klanten die jouw bedrijf bezoeken?

Een eerste indruk maak je maar één keer. Toch wordt het belang van een goede indruk nog al te vaak onderschat. Bedenk echter maar eens hoe dit in het dagelijks leven gaat. Met wie zoek jij contact als je op straat loopt? Dit zijn vaak de mensen met een open uitstraling en een verzorgde look. De indruk die zij op jou maken is goed. De mensen die er wat chagrijnig bijlopen en er onverzorgd uitzien, laat je onbewust sneller links liggen. Dat werkt ook zo op het werk en met hoe klanten op jouw bedrijf reageren. 

Ontvang jij als ondernemer dus vaak klanten op kantoor? Dan is dit het moment om direct een goede eerste indruk te maken. Dit kan je nooit meer overdoen. De indruk die je bij de klant achterlaat op het moment dat ze binnenstappen, zal voor een groot deel bepalen of ze met jullie als bedrijf in zee willen gaan. Daarom des te belangrijker om hier extra aandacht aan te schenken. 

Maar waar let je dan op? Hoe maak je een goede eerste indruk op klanten die jouw bedrijf bezoeken? Hieronder geven we enkele handige tips. 

Een goed ontvangst 

Allereerst is het belangrijk dat elke klant op de juiste manier ontvangen wordt. Bij receptie ontvangst moet je dus denken aan de juiste meubels. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een heerlijke loungebank en investeer in een ‘zelfbedieningsstation’ voor koffie, thee, fris of wat gekoeld water. 

Indien het mogelijk is, is het ook fijn om hier echt een aparte ruimte voor te creëren. Een ontvangstplek waar klanten niet alleen heerlijk plaats kunnen nemen, maar ook kunnen genieten van een warme en sfeervolle omgeving. Denk dus aan warm kleurgebruik op de muur, kunstvoorwerpen en eventueel zelfs een fijn achtergrondmuziekje. 

Ook de receptionist is in dit geval goud waard. Kies echt voor iemand die een hart voor mensen en een zeer open uitstraling heeft. Iemand die heerlijk kan kletsen en waarvan je zeker weet dat hij of zij de klant op zijn gemak kan stellen. 

Wees oprecht betrokken met de klant 

Het is belangrijk dat je klanten niet alleen als een potentiële zakelijke deal beschouwt. Ze zijn nog veel meer dan dat. Veel klanten delen informatie over dingen in hun persoonlijke leven. Bijvoorbeeld een vakantie die nadert of de verjaardag of geboorte van een kind. Het is belangrijk om actief naar dit soort dingen te luisteren en waar nodig ook een (mentale) aantekening te maken. Zo kan je hier naar vragen bij een eventuele volgende ontmoeting. Op die manier toon je jouw echte betrokkenheid in het leven van de klant en kan je ook de menselijke kant van het bedrijf belichten. 

Kies voor groen 

Meer groen in de ontvangstruimte en op kantoor laat jouw bedrijf er direct veel mooier en warmer uitzien. Het is wetenschappelijk bewezen dat kijken naar planten en bloemen gelukkig maakt. Het gebruik van groen op kantoor is dus niet alleen sfeer-, maar ook humeur verhogend. Redenen genoeg dus om meer groen op kantoor te verwerken. 

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

156

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.