Heb je WhatsApp dan heb zit je gegarandeerd ook in meerdere groepen. Gek kun je er soms van worden. Een groepje voor je familie, groepje voor je buurt(wacht), groepje voor je vrienden en een groepje voor je collega's. En dan misschien wel veelvouden hiervan.
Het aantal zakelijk verstuurde e-mails neemt alleen maar toe. Daarnaast communiceert driekwart van de werknemers ook nog eens via WhatsApp. Gevalletje èn èn dus. Laten we alsjeblieft minder werkgerelateerde berichten sturen, bepleit Gunnar Michielssen, initiatiefnemer van de e-mailloze vrijdag. De e-mailloze vrijdag is ondergesneeuwd door Black Friday.
Twee telefoons; zakelijk en prive
Sommige mensen houden er twee telefoons op na; één voor het werk en één voor privégebruik. De stroom aan berichten in de groepsapp met collega’s is een van de redenen daarvoor. Die wil je simpelweg niet altijd ontvangen, niet ‘s avonds, niet in het weekend en ook niet als je op vakantie bent.
Bij de meeste bedrijven is email nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel. Dat blijkt uit onderzoek van Tele2 vorig jaar onder 1.500 werkgevers en werknemers. Daarna volgen de mobiele en de vaste telefoon. WhatsApp staat op een vierde plek. Vooral millennials gebruiken de app om contact te onderhouden met collega’s en zakelijke relaties. Driekwart van de ondervraagde medewerkers zit in een of meerdere werkgerelateerde appgroepen. Zo'n 46 procent zou het liefst direct uit dit soort groepen stappen.
Formeel per e-mail vs informeel per app
In de meeste bedrijven is email dus de belangrijkste manier van communiceren. WhatsApp wordt gebruikt als aanvulling. De berichtjes in de groepsapp zijn meestal minder formeel.
Een korte vraag wordt eerder via WhatsApp gesteld, en afspraken of officiële vragen worden op de mail gezet. Althans zo zou je het graag willen zien. Helaas is het vaak nog zo dat appjes van collega’s niet de zakelijke mails vervangen, maar er bovenop komen. Terwijl het aantal zakelijke mails wereldwijd vorig jaar ook nog eens met 4,4 procent is gestegen.
Versplinterde communicatie
Volgens onderzoeker Michielssen wordt er in al die berichten niet méér informatie uitgewisseld, maar is de informatie meer versplinterd. Wat bijvoorbeeld met één telefoongesprek afgehandeld had kunnen worden, wordt nu in tientallen berichten en e-mails over en weer in stukjes afgehandeld.
En al die berichten leveren dus stress op. Ook ’s avonds en in het weekend verwachten je collega's een reactie. Negeren is lastig, zeker als je in de groepsapp ziet dat andere collega’s al wel gereageerd hebben.
De oplossing is simpel; maak afspraken. Spreek uit wat je van elkaar verwacht. Wat past bij de bedrijfscultuur en bij de posities van de betreffende groepsleden. Wat is het doel van de groepsapp, welke informatie wil je met elkaar delen (en wat past daar niet bij; privé perikelen, grappige foto's en andere ongein).
Plaats een reactie