Hoe de Doorstroomtoets bijdraagt aan kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Hoe de Doorstroomtoets bijdraagt aan kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs

De doorstroomtoets is een recente ontwikkeling in het Nederlandse onderwijslandschap en speelt een cruciale rol in het bevorderen van kansengelijkheid onder leerlingen. Sinds de invoering ervan is het doel van deze toets om te zorgen dat elk kind, ongeacht achtergrond of omstandigheden, een eerlijke kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten.

Wat is de doorstroomtoets?

De doorstroomtoets, die in 2023 voor het eerst is afgenomen, vervangt de traditionele eindtoets in groep 8. Waar de eindtoets zich vooral richtte op het bepalen van het vervolgonderwijs, gaat de doorstroomtoets een stap verder. Deze toets meet niet alleen de kennis en vaardigheden van de leerlingen, maar houdt ook rekening met hun ontwikkeling gedurende de basisschoolperiode. Dit maakt het een meer holistische beoordeling, die beter aansluit bij de individuele capaciteiten en behoeften van elk kind.

Waarom is de doorstroomtoets belangrijk voor kansengelijkheid?

Een van de belangrijkste voordelen van de doorstroomtoets is dat deze helpt om de invloed van vooroordelen en subjectieve beoordelingen te minimaliseren. In het verleden was het zo dat de adviezen van leraren een grote rol speelden bij de bepaling van het vervolgonderwijs. Hoewel leraren hun leerlingen goed kennen, kunnen onbewuste vooroordelen toch invloed hebben op hun oordeel. De doorstroomtoets biedt een objectieve maatstaf, waardoor leerlingen met gelijke prestaties ook gelijke kansen krijgen, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond.

Daarnaast is het voor ouders en scholen belangrijk om te weten dat de doorstroomtoets een tweede meetmoment biedt. Waar het schooladvies in groep 7 al een richting geeft, biedt de doorstroomtoets in groep 8 een bevestiging of bijstelling van dit advies. Hierdoor krijgen leerlingen de kans om, bijvoorbeeld na een sterke verbetering in het laatste jaar, een hoger advies te krijgen dan oorspronkelijk gedacht.

Hoe kunnen leerlingen zich voorbereiden op de doorstroomtoets?

Hoewel de doorstroomtoets bedoeld is om een eerlijke kans te bieden aan alle leerlingen, is een goede voorbereiding essentieel. Hier zijn enkele tips voor ouders en leerlingen:

  • Rust en routine: Zorg voor een goede nachtrust en een gezonde routine in de weken voorafgaand aan de toets. Een uitgerust kind presteert beter.
  • Oefenen: Er zijn verschillende oefenmaterialen beschikbaar die aansluiten op de inhoud en vorm van de doorstroomtoets. Regelmatig oefenen kan het zelfvertrouwen van de leerling vergroten.Je kan bijvoorbeeld bij Wijzer over de basisschool de oefenbladen doorstroomtoets groep 8 gratis downloaden en oefenen.
  • Focus op sterke punten: Leerlingen moeten zich bewust zijn van hun sterke punten en deze benutten tijdens de toets. Dit geeft ze een boost en helpt bij het halen van goede resultaten.

De toekomst van de doorstroomtoets

Nu de doorstroomtoets zijn plaats heeft gevonden in het Nederlandse onderwijssysteem, is het afwachten hoe deze zich verder zal ontwikkelen. Wat wel duidelijk is, is dat de toets een belangrijke stap is in de richting van meer kansengelijkheid. Het biedt een solide basis voor het vervolgonderwijs en helpt ervoor te zorgen dat ieder kind, ongeacht achtergrond, de mogelijkheid krijgt om op het juiste niveau door te stromen.

Deze focus op kansengelijkheid is een welkome verandering in het onderwijs en sluit aan bij bredere maatschappelijke inspanningen om gelijke kansen voor iedereen te bevorderen. Het is te hopen dat met de doorstroomtoets nog meer leerlingen hun dromen kunnen waarmaken, ongeacht waar ze vandaan komen.

156

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.