in

Weg met de file, hier is de Volvocopter

Het Duitse bedrijf heeft nu 94 miljoen dollar binnen om de vliegende taxi werkelijkheid te laten worden. Volvocopter haalde de 55 miljoen dollar (50 miljoen euro) op met Greey, het Chinese moederbedrijf van Volvo Cars. Met het geld zal Volvocopter binnen 3 jaar haar helikopter taxi service lanceren. Samen met Geely zal Volvocopter haar taxi dienst naar China exporteren. Recentelijk voorde het bedrijf succesvolle testen uit op het vliegveld van Helsinki.

Geely en Volvocopter

Geely is niet het enige bedrijf wat oog heeft voor de vliegende taxi, ook Daimler investeerde 30 miljoen dollar in 2017. Intel gaf aan technische ondersteuning te geven aan het project. Het is knap te noemen van Volvocopter dat ze dit geld van zulke namen bij kunnen schrijven op de rekening. Het lanceren van een vliegende taxi is namelijk niet gemakkelijk, zeker omdat het elektrisch vliegen betreft. Om te kunnen vliegen is veel energie nodig, de meeste accu’s kunnen deze energie nog niet leveren. Het zal volgens experts nog zeker 10 jaar duren voordat de accu’s er klaar voor zijn.

Dit is mede de reden dat Volvocopter vooral op korte afstanden wil gaan vliegen. Het prototype 2X vliegt slechts 30 minuten en haalt in die tijd een afstand van maximaal 27 kilometer. Volvocopter gaat er echter van uit dat de accu’s snel zullen verbeteren waardoor langere vluchten mogelijk zullen zijn.

VoloCity doet het iets beter dan de 2X

Vorige maand kwam Volvocopter met de VoloCity, het vierde generatie eVolt vliegmachine van het bedrijf. De VoloCity doet het iets beter en heeft een bereik van 35 kilometer met een snelheid van 110 kilometer per uur. Het netwerk van Volo-ports op daken van gebouwen waar de vliegende taxi’s moeten landen kunnen volgens Volvocopter straks 10.000 passagiers per dag gaan vervoeren, 1.000 per uur. Tegen het einde van het jaar sluit naar verwachting ophaal ronde vier, tot nu heeft het bedrijf dus al 85 miljoen euro opgehaald. Nog even en we stappen allemaal in de vliegende taxi, files daar houd namelijk niemand van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.