Eerder waren onder andere Canada, Australië en Ierland aan de beurt, maar ook Nederland moet er nu aan geloven. Als onderdeel van een grote test van Instagram, kan een groot aantal Nederlandse Instagramgebruikers het totale aantal likes niet meer zien. Wat zal deze verandering te betekenen hebben voor de manier waarop wij Instagram in de toekomst gebruiken?
Hoe veel likes?
Voor gebruikers die onderdeel zijn van de wereldwijde test, is het totaal aantal likes bij de post van andere gebruikers niet meer zichtbaar. Voor het geval je nu geen idee hebt, waar ik het over heb… Niet alle Nederlandse Instagramgebruikers onderdeel van de test, voor sommige mensen is de totale hoeveelheid likes nog gewoon zichtbaar. Het zou dus zomaar kunnen dat jij helemaal niks van deze test hebt gemerkt.
Waarom test Instagram dit?
Hierop geeft Instagram als antwoord dat ze willen dat Instagramgebruikers zich concentreren op de foto’s en video’s die gedeeld worden en niet op het aantal likes dat deze posts ontvangen. Zo wil Instagram de sociale druk verminderen, die nu gevoeld wordt met het plaatsen van een post. Het aantal likes wordt door veel gebruikers namelijk gezien als geen graadmeter voor populariteit. ‘We willen dat Instagram een plek is waar gebruikers zichzelf kunnen uitdrukken. We hopen dat we met deze test de sociale druk wegnemen en dat mensen zich kunnen focussen op datgene waar ze echt van houden’, verklaart een woordvoerder van Instagram.
Wat vinden we daarvan?
We kunnen wel stellen dat Nederland even in rep en roer was, de reacties waren niet altijd even positief. Sommige mensen dachten zelfs dat dit een grap was of dat er een storing plaatsvond op Instagram. Vooral influencers zullen even moeten slikken na de doorvoering van deze verandering. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk de strategie die zij nu hanteren moeten aanpassen en zich meer moeten focussen op de inhoud van de posts. Verder heeft deze test voor invloed op de jongere gebruikers op Instagram. Door het aantal likes te verbergen kan dit niet meer als maatstaaf voor de populariteit van tieners gebruikt worden. Dit zou eraan moeten bijdragen dat jongeren minder stress ervaren en de sociale vergelijking minder wordt.
Is dit een hype?
Facebook, YouTube en Twitter gingen Instagram al voor als het aankomt op het experimenteren met de zichtbaarheid van onder andere likes. Social mediakanalen willen dat gebruikers content maken die ze echt leuk vinden en niet content maken dat gericht is op het puur en alleen zoveel mogelijk likes binnen halen. Nu is het alleen nog afwachten of Instagram de test zelf een like geeft en het totaal aantal likes van andere gebruikers in de toekomst voor niemand meer zichtbaar is.
Plaats een reactie