Word je s’nachts vaak wakker? Zo slaap je beter door! 13
Saved Read later
Deel dit bericht

Word je s’nachts vaak wakker? Zo slaap je beter door!

Als je gedurende de nacht vaak wakker wordt en niet meer in slaap kunt komen, kan dit erg vervelend zijn. Slaapproblemen hebben immers een directe invloed op je gezondheid en stemming overdag. Als je moeite hebt met doorslapen, kan dat verschillende oorzaken hebben.
Misschien heb je last van stress en maak je je veel zorgen, of je hebt een kleine baby, waardoor je altijd ‘aan’ staat. Ook kunnen andere factoren meespelen aan problemen met doorslapen. Is het te licht in je slaapkamer, snurkt je partner, of heb je s’avonds laat nog een actieve film gekeken? Het heeft allemaal invloed op je nachtrust. We hebben in dit blogartikel vijf tips voor je op een rijtje gezet om beter te kunnen doorslapen.

  1.  Zorg voor een regelmatig dag- en nachtritme
    Als je structureel last hebt van doorslaapproblemen is het van groot belang om je te houden aan een vast dag- en nachtritme. Ga op een vast tijdstip naar bed, en sta op een vast tijdstip op. Als je hier van afwijkt en bijvoorbeeld te lang uitslaapt of te vroeg naar bed gaat, raakt je nachtritme ontregeld en is de kans groot dat je vaker wakker wordt tussendoor.
  2. Stap even uit bed
    Als je al een hele tijd wakker ligt en merkt dat je gedachten alle kanten op gaan, is het raadzaam om even voor tien minuten uit bed te gaan. Drink een slok water, ga naar het toilet of lees een hoofdstuk uit een boek. Je neemt dan kort afstand van de situatie, en kunt wellicht daarna beter weer inslapen.
  3. Probeer natuurlijke slaapmedicatie
    Wanneer je ernstig last van een slaapstoornis hebt, ben je wellicht ten einde raad en heb je de neiging om slaapmedicatie te nemen. We raden aan om altijd eerst natuurlijke slaapmiddelen te proberen. Deze zijn in tegenstelling tot chemische slaapmiddelen niet verslavend en niet schadelijk voor je lichaam. Middelen op basis van Sint-Jans kruid en Valeriaan werken voor veel mensen goed tegen slapeloosheid.
  4. Kies een ander slaapmutsje
    Het nuttigen van alcohol voordat je gaat slapen verstoort je nachtrust en zorgt ervoor dat je veel tussendoor wakker wordt en minder diep slaapt. Vervang daarom alcohol s’avonds voor  kruidenthee, met natuurlijke kruiden die helpen te ontspannen zoals kamille en passiebloem. Als je toch soms een alcoholisch drankje wil drinken, doe dit dan liever aan het begin van de avond zodat je lichaam de alcohol op tijd kan afbreken.
  5. Zorg voor de juiste slaapkameromstandigheden
    Zorg er tot slot voor dat de temperatuur in de slaapkamer tussen de 16 en 18 graden blijft. Ook licht en duisternis hebben invloed op je slaapkwaliteit. Door s’avonds alvast de lichten te dimmen kan je lichaam zich instellen op de nacht die komen gaat. Zorg er daarnaast voor dat je slaapkamer volledig donker is, zodat je goed doorslaapt en uitgerust wakker wordt!
1.3k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.