in ,

Niets doen mag!

Voorkom stress of een burn-out

Tegenwoordig krijg je op je vragen een standaard antwoord: ‘Nu niet, druk, druk, druk!’ of ‘Daar heb ik geen tijd voor!’ of ‘Volgende week misschien!’… We lopen ons letterlijk voorbij. Naast de 38u voor onze baas zijn we constant voor iedereen bereikbaar. En ook onze vrije tijd plannen we helemaal vol. Niet te verwonderen dat er zoveel mensen last hebben van stress en burn-out.

We leven druk

Onze maatschappij verwacht veel van ons: werken, de kids overal naartoe brengen, koken, het huis op orde houden, sociale media checken en een aflevering meepikken van die Netflix-serie waar iedereen het over heeft. Nog snel iets posten op Facebook en hup, bedje in, want morgen wacht er alweer een nieuwe dag… We proberen het maximale uit het leven te halen. Maar doen we dat ook?

Doe eens lekker niets

Er is helemaal niets mis met drukte, maar om het vol te kunnen houden moet er balans zijn. Je moet tijd kunnen nemen voor jezelf, al is het maar een paar minuutjes per dag.

‘Ja maar…!’ En hopla, de helft van de lezers is alweer zijn to-dolijstje aan het overlopen en excuses aan het verzinnen. Doe jezelf een plezier, leg dat lijstje opzij en lees eventjes verder…

Lees ook:
Minimalistisch leven

…want niets doen lijkt misschien stom en overbodig, maar dat is het niet, het heeft zelfs heel wat voordelen: zo kost het je weinig energie, zodat je de energie die je zo hard nodig hebt ook kan vasthouden. Je voelt je veel sterker, want je bent beter uitgerust. En ook je hersenen komen tot rust, waardoor je minder piekert en creatiever denkt.

Kortom: je krijgt meer gedaan, je voelt je beter en je bent heel wat rustiger.

Tips om niets te doen

En ga je daar nu holderdebolder aan beginnen om er binnen 3 dagen alweer de brui aan te geven? Absoluut niet, want met de volgende tips kan je meteen beginnen oefenen en hou je het ook vol:

  • Vergeet de tijd:

Doe je polshorloge af, zet je smartphone uit en ga lekker zitten of leg je languit neer, wat jij het leukste vindt. Kijk rustig rond en luister ondertussen naar alle geluiden. Het is niet moeilijk, je moet alleen maar stoppen met denken en de tijd vergeten. Eventjes dagdromen? Jazeker hoor…zalig!

  • Begin met korte relaxmomenten:

Leren niets doen gaat niet vanzelf. Start met een pauze van 5 minuten en probeer dit later te verlengen tot 10 of 15 minuten. Doe maar gewoon zo lang als je wil, het is jouw pauze.

  • Zet ‘niets doen’ in je agenda:

Plan je rustmomentje in zoals met je een echte taak doet, met herinnering en al. Zie het als een item op je to-dolijstje. Je enkele minuten niet haasten – check!

  • En last but not least, geniet ervan!

Niets doen is prima, het maakt van jou geen loser of egoïst ofzo. Integendeel, je doet er jezelf en je omgeving een groot plezier mee. En maak je geen zorgen als het niet meteen lukt. Door het vaker te doen komt het genieten wel vanzelf.

Lees ook:
Is de baard bedoeld om klappen op te vangen?

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Van braadvet naar lavenderzeep

‘Friends’ bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd!