Goede voornemens? Zo hou je ze vol!

Nu écht gezonder eten, stoppen met roken of meer sporten?

Goede voornemens, je hebt ze vast al wel eens gemaakt. Misschien heb jij je al voorgenomen om meer te gaan sporten, minder te roken of gezonder te gaan eten. Elk jaar opnieuw maak je ze, tot je tot het besef komt dat deze goede voornemens niets meer zijn dan enkele loze beloftes aan jezelf. Na amper een aantal weken komt er van deze goede voornemens niets meer in huis. Wat als het anders kan? Wat als 2020 het jaar zou worden dat je eindelijk je voornemens wél kunt volhouden? Onmogelijk? Niet met deze tips!

Durf te veranderen

De grootste reden waarom jij je voornemens niet volhoudt is de angst van verandering. Deze angst zit bij elke persoon goed ingebakken. Als je dus echt je leven wilt veranderen dan moet je durven, en volledig achter je voornemens staan. Ga dus voor goede voornemens waarvan je weet dat je ze écht wil, waarvan je weet dat ze je leven beter zullen maken. Als je dat doet is er meer kans dat je ze vol zult houden!

Geduld is een schone deugd

Misschien klinkt het wat cliché, maar het is wel een belangrijk punt als je je goede voornemens vol wilt houden. Verandering in gedrag komt er niet zomaar. Jezelf een nieuwe routine aanmeten is zelfs één van de moeilijkste dingen die er is. Heb dus geduld en verwacht niet na een week of 2 al het gewenste resultaat. Aanvaard dat het soms wat langer kan duren, maar zie elke stap vooruit als een overwinning. Een tip: je gedrag veranderen is makkelijker als je de trigger achterhaalt. Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, vraag jezelf dan af waarom je wilt roken. Dat kan door de stress zijn, uit verveling, enzovoort. Als je de oorzaak weet kan je andere oplossingen vinden. Zo kan je stress bijvoorbeeld oplossen met sport of verveling met een leuke uitstap, een spel, enzovoort.

Wie het kleine niet eert,…

Het is natuurlijk super dat je erg gemotiveerd bent en dat je, moest je kunnen, op enkele maanden tijd vrede op aarde brengt. Toch is het belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Enthousiasme is goed, maar wanneer je je doelen te groot maakt, dan lijken je doelen al snel té moeilijk en dat werkt ontmoedigend. Wil dat zeggen dat je het niet groots mag aanpakken? Zeker niet! Zorg er gewoon voor dat je grote veranderingen opsplitst in kleinere doelen. Op die manier kan je jezelf altijd belonen als je een kleine stap vooruit gemaakt hebt en zo blijf je gemotiveerd. Door je doelen op te splitsen lijkt het uiteindelijke doel makkelijker om te bereiken!

Vermijd verleiding

Wil je stoppen met roken, maar roken je collega’s zoals een schoorsteen? Wil je graag gewicht verliezen, maar verwent je partner je altijd met heerlijke, vettige lekkernijen? Dan is het praktisch onmogelijk om je goede voornemens vol te houden! Het is misschien niet altijd mogelijk om overal de verleiding te gaan ontwijken. Toch is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je zo weinig mogelijk in verleiding komt. Probeer je omgeving aan te passen, aan het positieve gedrag dat je wilt bereiken en ga verleiding uit de weg!

Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laden…

0

Reacties

0 Reacties

The Mandalorian, watch you must!

7 tips om gezond door de feestdagen te komen