Veilig sporten met het warme weer

0 Shares

Vandaag een warme dag in Nederland, 30 graden in de meeste provincies. Je kan tijdens het warme weer natuurlijk je normale dagplanning aan de kant zetten en de hele dag aan het water liggen maar dit kan niet altijd.  Soms moet je ook gewoon nog naar werk, school of sport. Sporten kan lastig en gevaarlijk zijn met deze hitte en daarom lees je in dit artikel hoe je daar mee om moet gaan. 

Als je binnen sport met dit weer is er niet veel aan de hand maar het kan wel erg warm worden op plekken waar geen airconditioning is. Drink daarom altijd genoeg water. Als je aan een buitensport doet kan je het beste goed voorbereid je huis verlaten. Hieronder lees je tips die handig zijn voor buitensport met hoge temperaturen en/of een scherpe zon.

Genoeg water

Water drinken is over het algemeen al erg belangrijk. De aanbevolen hoeveelheid is 1,5 tot 2 Liter water per dag voor een volwassen persoon. Tijdens warm weer is het belangrijk om minimaal 2 Liter water te drinken. Als de locatie waar je sport beschikt over een kraan kan je daar je fles bijvullen. Het kan ook voorkomen dat je sport op een locatie waar water niet of amper beschikbaar is. Neem om die reden voldoende volle waterflessen mee, zo weet je zeker dat je niet te weinig hebt.

Bescherming

Bescherming tegen de zon is belangrijk en dit kan je op meerdere manieren doen. Zo hoor je je elke twee uur in te smeren met zonnebrand. Zonnebrand biedt twee uur lang volledige bescherming en daarna zwakt het af. Als je je vaak genoeg insmeert verminder je de kans op verbranding van je huid. Het is ook belangrijk om je hoofd te beschermen omdat we deze niet makkelijk kunnen insmeren door ons haar. Neem daarom een soort hoofddeksel mee als dat mogelijk is bij je sport.

Bekijk ook:
Dit zijn de duurste bezittingen van Max Verstappen

Schaduw

Bij een hele felle zon is het goed om te weten dat je deze het best kan vermijden tussen 12 en 3 uur. Op dit moment is de zon namelijk het scherpst en staat deze hoog aan de lucht, je verbrand dan ook sneller. Als je de mogelijkheid hebt om de tijden van je sport te verplaatsen kies er dan voor om voor de middag te gaan of aan het eind van de dag, na het avondeten. Op deze momenten is de zon niet zo scherp en heb je meer plekken met schaduw.

Stop met sporten bij deze symptomen

Buitensporten met deze temperaturen is niet altijd even veilig. Je lichaam is waarschijnlijk niet gewend om met deze temperaturen veel te bewegen, tenzij je hier goed op getraind bent. Daarom is het handig om het altijd aan het begin wat rustiger aan te doen. Zo kan je het beste langzaam beginnen en daarna steeds meer je oorspronkelijke tempo oppakken, hou hierbij goed je lichaam in de gaten. Krijg je een van de volgende symptomen? stop dan met sporten.

Bekijk ook:
Jutta Leerdam laat haar prachtige lichaam zien in video

Hitte-uitputting

Symptomen van oververhitting zijn hoofdpijn, duizeligheid en de neiging hebben om flauw te vallen. Je kan ook spierkrampen ervaren in je benen en armen. Als dit gebeurt bij jou of je sportmaatje is het belangrijk om zo snel mogelijk uit de zon te gaan. Je moet dan zo snel mogelijk koelen bij de voeten, nek, oksels, liezen en knieen. Hitte-uitputting kan overgaan tot een hitteberoerte, dan is er onmiddelijk medische zorg nodig.

Uitdroging

De kenmerken van milde uitdroging zijn hoodspijn, dorst en droge mond, een ziek gevoel en niet of weinig plassen (donkere urine). Als deze klachten in combinatie met verwardheid en bewustzijnsverlies optreden is er sprake van ernstige uitdroging. Bij ernsitge uitdroging is het belangrijk om 112 te bellen. Mochten de klachten onder het kopje milde uitdroging vallen kan je het volgende doen: drink voldoende, als het het mogelijk is geef dan ORS, verdunde appelsap of isotone sportdrank. Bij buikpijn kan een warmwaterkruik helpen.

Zonnesteek

Als je veel in de zon bent geweest en je hebt last van hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid dan bestaat de kans dat je een zonnesteek hebt opgelopen. Ga in dat geval direct uit de zon en zoek een koele omgeving op. Warme kleding trek je uit en probeer je lichaam te koelen met kompressen of ijzblokjes in een zakje water. Doe dit in de liezen, onder de oksels en in de nek. Als je last krijgt van bewustzijnstoornissen en moeite met ademen bel dan 112.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

236
NIEUWS
POLLS
QUIZZEN
SHOPPING

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.