in

Tips voor een eigen meditatieruimte in huis

Beeld: Samuel Austin via Unsplash

Yoga en meditatie zijn uitstekende manieren om rust te vinden en je zowel geestelijk als lichamelijk goed te voelen. Meditatie kan onder andere concentratie en prestaties verhogen en tegelijkertijd stressgevoelens verminderen. Wil jij thuis mediteren? Dan valt het aan te raden om een eigen meditatieruimte te creëren waar je even helemaal tot rust kan komen. 

Kies de juiste kamer

Jij moet je prettig voelen in jouw meditatieruimte. Ga dus voor een kamer waar het goed voelt en waar jij niet gestoord wordt tijdens je meditatieoefeningen. Hou het ten alle tijden lekker opgeruimd, want met rotzooi om je heen valt het niet mee om je even af te zonderen en naar binnen te keren. Je meditatieruimte kan zich natuurlijk ook buitenshuis bevinden, bijvoorbeeld in je tuinhuisje of op je balkon. 

Kalmerende geuren

Geur speelt een belangrijke rol bij het kalmeren. Plaats bijvoorbeeld heerlijk geurende geurkaarsen in jouw meditatieruimte, gebruik wierook of etherische oliën met een kalmerende geur. Een aroma diffuser verspreidt de geur van etherische oliën en vaak werkt deze ook als luchtbevochtiger. Prettige geuren zijn onder andere eucalyptus, tea tree, lavendel en sinaasappel. 

Haal de natuur naar binnen

Meditatie gaat om één worden met de elementen en de natuur. Om deze reden zijn veel retreats op een plek midden in de natuur. Het weer laat het in Nederland echter niet altijd toe om in je tuin, op het strand of in het bos te mediteren. Gelukkig kun je de natuur ook eenvoudig naar binnen halen met planten en bloemen waar je blij van wordt. Jouw meditatieruimte kleed je bijvoorbeeld mooi aan met een grote bananenplant, varens die de lucht zuiveren of heerlijk geurende lavendel. 

Sfeervolle kleuren

Kleur bepaalt de sfeer in jouw meditatieruimte en heeft invloed op je stemming. De ideale kleur voor jouw meditatieruimte is afhankelijk van jouw persoonlijke wensen, maar er zijn bepaalde kleuren die meer rust geven dan andere kleuren. Kies bijvoorbeeld voor aardse tinten, zoals roomwit, grijstinten of taupe. Koele tinten hebben een kalmerende werking en brengen je geest in optimale concentratie. Als je kleur aan wilt brengen valt het aan te raden om dit te doen met accessoires, zoals een paar felgekleurde plaids of kussens.  

Frisse lucht

In een frisse omgeving activeer je jouw hersenen. Als je buiten mediteert zit het goed met het zuurstofgehalte, maar ook in jouw meditatieruimte binnen is goede ventilatie gewenst. Is het lekker weer buiten? Dan kun je het raam binnenzetten zodat er frisse lucht van buiten naar binnen stroomt. Met gordijnen kun je het licht in jouw meditatieruimte regelen, of met een dimmer bij onnatuurlijk licht. Veel mensen vinden zacht licht prettig bij het mediteren, omdat dit het makkelijker maakt om je ogen gesloten te houden en de aandacht naar binnen te richten. Is meditatie jou te zweverig? Dan is yoga wellicht meer jouw stijl. Yoga wordt steeds populairder en is gemakkelijk thuis te beoefenen. In dit geval kan de meditatieruimte natuurlijk ook uitstekend dienst doen als yogakamer. 

Geschreven door Linda

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Politieke dilemma’s: wat beslis jij?

Applaus voor de Thaise marine

Wereldwijd applaus voor de marine van Thailand