in

Te weinig slaap maakt je dikker!

Lig jij ’s nachts regelmatig naar het plafond te staren? Heb je alle schaapjes al honderd keer geteld en lukt het maar niet om die zo gewilde acht uur slaap per nacht te halen?

Dit kennen we natuurlijk allemaal, en een keer een nachtje is helemaal niet zo erg. Maar als slaapgebrek een structureel probleem wordt kan dit meer nadelige gevolgen hebben dan alleen maar vermoeidheid.

Er zijn namelijk verschillende onderzoeken die een verband aantonen tussen te weinig slaap en gewichtstoename. Er is een onderzoek gedaan met 1650 volwassenen, waarbij gekeken werd naar buikomvang, gewicht, bloeddruk en de hoeveelheid slaap. Uit dit onderzoek kwam voort dat mensen met 6 uur slaap per nacht gemiddeld wel 3 centimeter dikker waren dan mensen die gemiddeld 9 uur slaap per nacht op de teller hadden. De slechte slapers hadden ook een hoger BMI en een te laag cholesterol.

Natuurlijk is het zo dat hoe langer je wakker bent hoe meer tijd je hebt om te eten, dit kan één verklaring zijn van de gewichtstoename. Er spelen echter meer factoren een rol, zo kan slaapgebrek invloed hebben op je hormonen.

Greline is het hormoon dat ervoor zorgt dat je eetlust wordt opgewekt, hier komt meer van vrij bij slaapgebrek. Tegelijk zorgt te weinig slaap ook voor een tekort aan Leptine, dit is het hormoon dat ervoor zorgt dat je een seintje krijgt dat je vol zit. Je eet dus meer en vaker, omdat je vaker honger hebt.

Lees ook:
Top 10 dingen die iedereen in zijn slaap doet

Slaapgebrek zorgt ook dat je hele lichaam langzamer gaat werken. Je stofwisseling gaat langzamer en je lichaam gaat als het ware in de spaarstand, alles wat je doet verbruikt minder energie dan normaal. Je lichaam zal hierdoor de overtollige calorieën omzetten in vet.

Nu weten we natuurlijk ook wel dat slecht slapen niet de enige reden van overgewicht is. Maar als je structureel slecht en te weinig slaapt en net die laatste kilo’s maar niet kwijt kan zien te raken, is het zeker de moeite waard om eens naar je slaappatroon te kijken.

We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet om hopelijk vanavond heerlijk op tijd in slaap te kunnen vallen

1. Zorg voor een rustige en opgeruimde slaapkamer, lucht regelmatig voor voldoende frisse lucht. En laat het liefste de hele dag je raam op een kier staan.

2. Zorg voor voldoende beweging overdag. Bij voorkeur in de buitenlucht, want zon en frisse lucht doen ook wonderen voor de slaap.

3. Sluit minimaal een uur voor je gaat slapen alle elektronische apparatuur af, blauw licht heeft een nadelige invloed op je slaap.

4. Neem ’s avonds geen dingen waar opwekkende stoffen inzitten, koffie spreekt daarin voor zich. Maar bijvoorbeeld ook cola, dingen met suiker en dingen met nicotine.

Lees ook:
Dit doet LSD met je hersenen

5. Als je een piekeraar bent, leg dan een notitieblokje naast je bed. Zo kan je de gedachten uit je hoofd krijgen en met een rustig hoofd gaan slapen.

Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

TikTok komt dit jaar met eigen games

Harry en Meghan