Mentaal welzijn tips tijdens een thuisverblijf en corona

0 Shares

Het is heel belangrijk dat je niet alleen voor je lichaam maar ook voor je eigen geest zorgt als je jezelf isoleert vanwege het coronavirus (COVID-19).

Misschien maak je je zorgen over je eigen financiën, werk, gezondheid of je naasten. Misschien voel je je verveeld, gefrustreerd of eenzaam. Het is belangrijk om te onthouden dat het oké is om je zo te voelen en dat iedereen anders reageert.

Onthoud dat deze gevoelens voor de meesten van ons voorbij zullen gaan. Thuisblijven kan moeilijk zijn, maar je helpt jezelf en anderen erdoor te beschermen.

Er zijn dingen die je nu kunt doen om je mentale welzijn op peil te houden en om te gaan met hoe je je kunt voelen als je thuis blijft. Zorg ervoor dat je verdere steun krijgt als je voelt dat je die nodig hebt.

Plan praktische dingen

Als je niet in staat bent om naar de winkel te gaan, bedenk dan hoe je  aan de benodigde huishoudelijke benodigdheden kunt komen. Je kunt proberen buren of vrienden te vragen, of een bezorgdienst te zoeken.

Blijf waar mogelijk toegang houden tot behandeling en steun voor bestaande lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen. Laat de diensten weten dat je thuis blijft wonen, en bespreek hoe je steun kunt blijven krijgen.

Als je regelmatig medicijnen nodig hebt, kun je misschien herhaalrecepten bestellen per telefoon, of online via een website of app. Neem contact op met je huisarts en vraag of zij dit aanbieden. Je kunt ook je apotheek vragen of je jouw medicijnen kunt laten bezorgen, of iemand anders vragen om ze voor je op te halen.

Blijf in contact met anderen

Het onderhouden van gezonde relaties met mensen die u vertrouwt, is belangrijk voor uw geestelijk welzijn.

Denk na over manieren om in contact te blijven met vrienden en familie – via telefoon, messaging, videogesprekken of sociale media.

Praat over je zorgen

Het is normaal om je een beetje bezorgd of gefrustreerd te voelen als je je moet afzonderen. Denk eraan: het is OKÉ om je zorgen te delen met anderen die je vertrouwt – open zijn over de manier waarop je je voelt kan echt helpen. Als je niet met iemand kunt praten die je kent of als dat niet heeft geholpen, zijn er genoeg hulplijnen die je kunt proberen.

Zorg goed voor je eigen lichaam

Onze lichamelijke gezondheid heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. Op zulke momenten kan het gemakkelijk zijn om in ongezonde gedragspatronen te vervallen, waardoor je je uiteindelijk nog slechter gaat voelen. Een chlamydia test en Soa thuis test is één van de opties tijdens de corona periode, doordat je niet in contact komt met andere mensen in de omgeving. 

Probeer gezond en evenwichtig te eten, voldoende water te drinken en regelmatig te bewegen. Vermijd roken, drugs of het drinken van te veel alcohol.

Als je thuis blijft, kun je proberen binnenshuis te sporten, want er zijn veel gratis online lessen. Of probeer een eenvoudige thuis workout van 10 minuten.

Probeer bezorgdheid een plekje te geven

Bezorgdheid over de COVID-19-uitbraak en uw gezondheid is normaal. Sommige mensen kunnen echter intense angst ervaren die hun dagelijks leven kan beïnvloeden.

Probeer je te concentreren op de dingen die je kunt beheersen, zoals hoe je je gedraagt, met wie je praat en waar je informatie vandaan haalt. Het is prima om te erkennen dat je sommige dingen niet in de hand hebt, maar als je door voortdurende gedachten aan de situatie angstig of overweldigd voelt, kun je enkele ideeën proberen om je angst te beheersen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

167
NIEUWS
POLLS
QUIZZEN
SHOPPING

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.