Als je net als ik nog uit het tijdperk komt van FIFA, dan weet je dat het in de eerste versies moeilijk was om onderscheid te kunnen maken tussen Ronaldo en Paolo Maldini. Alle spelers leken op elkaar en ook het stadion leek niet bepaald op de werkelijke versie. Met de knoppencombinaties kon je harder rennen, schoppen, stilstaan en over het veld bewegen en dat was meer dan genoeg. FIFA was jarenlang het meest populaire spel voor op de spelcomputer en de nieuwere versies zijn dat nog steeds. De laatste versie, FIFA 22, is zo realistisch, dat je zelfs de tatoeages van spelers als Zlatan Ibrahimović duidelijk kunt zien. Is het repliceren van het echte leven ook het doel van deze spellen?
Het echte leven repliceren in alle spellen
Sportspellen zijn lang niet als enige opeens zo realistisch geworden. Ook binnen het online casino is het steeds gewoner dat je de mogelijkheid hebt om via een videoverbinding met een live croupier te spelen. Deze industrie heeft namelijk ook begrepen dat het voor spelers veel leuker is als de ervaring zo realistisch mogelijk is. De ervaring is zo realistisch dat je bijna zal denken dat je in een echt casino bent. Daarbij kun je in een online casino ook precies dezelfde spellen vinden als in een fysiek casino, dat kun je in een gokoverzicht live casino games goed zien.
Situaties uit het echte leven
FIFA is natuurlijk niet het enige sportspel, een ander populair sportspel is NBA 2K. Hierbij gaan de makers erg ver om de situaties zo echt mogelijk te laten lijken. Sterspeler Stephen Curry doet voordat hij zijn vrije worpen neemt zelfs zijn gebitsbeschermer uit, net zoals hij dat in de echte NBA ook doet. Spelers krijgen hierdoor het gevoel dat ze naar een wedstrijd van hun favoriete team zitten te kijken, maar dat ze zelf de touwtjes in handen hebben.
Hiervoor wordt ontzettend veel werk verricht. Het is bijna onvoorstelbaar dat sportspellen ieder seizoen weer met een nieuwe versie op de markt komen. Teams van specialisten zijn maandenlang bezig met het analyseren van wedstrijdbeelden en ook de sporters zelf moeten komen helpen. Voor de laatste versie van FIFA heeft Lionels Messi twee dagen lang in een studio verschillende bewegingen gemaakt in een speciaal pak. Op basis hiervan konden zijn bewegingen in het spel zo realistisch mogelijk nagemaakt worden.
Voor- en nadelen van realistische spellen
Hoe realistischer een spel is, hoe meer spelers het gevoel zullen krijgen dat ze zelf de controle hebben over de spelers die ze normaal gezien zo bewonderen. Dit is een van de redenen dat sportspellen zo ontzettend populair zijn en meteen ook het grootste voordeel.
Het nadeel is dat niet alles aan een realistische sportwedstrijd gemakkelijk na te maken is in een spel. Spelers hebben een lichaam dat aan zo veel kanten kan bewegen dat het onmogelijk is om echt alles helemaal tot in detail na te maken.
Makers moeten keuzes maken voor waar ze de nadruk op leggen. Zo neemt Stephen Curry bijvoorbeeld wel zijn bitje uit, maar worden de karakteristieken van minder bekende spelers niet tot zo ver uitgewerkt. Oplettende spelers zullen zich hier al snel aan kunnen gaan ergeren.Daarbij zijn er ook veel aspecten van sport die je misschien niet per se wil naspelen. Een speler die een blessure oploopt, het publiek dat zich misdraagt en verkeerde beslissingen van de scheidsrechter zijn niet de moeite waard om in een spel op te nemen.
Makers hebben dus zeker als ultiem doel om het echte leven te repliceren in hun spellen, maar daar zitten zeker beperkingen aan. Op een dag zal de techniek zo ver zijn dat een spel echt bijna hetzelfde is als een wedstrijdregistratie, maar makers zullen sommige dingen er altijd bewust uit laten.
Plaats een reactie