Saved Read later
Deel dit bericht

Game review – Ancestors: The Humankind Odyssey

Op 6 december brachten Private Devision en Panache Digital Games “Ancestors: The Humankind Odyssey uit voor de Playstation 4 en Xbox One. Comicbook omschreef het spel als ‘werkelijk uniek”, Screen Rant als “even meeslepend als gevaarlijk”. Wij van Trending kregen een exemplaar van het spel om het uitvoerig te testen voor de review. Bij deze onze bevindingen maar kijk eerst eens rustig naar de trailer.

Van aap tot mens

We gaan terug in de tijd, we bevinden ons in Afrika en kruipen in de huid van een aap. Het is niet zomaar een aap, het is onze voorouder! Ancestors: The Humankind Odyssey brengt je het verhaal van de evolutie, van aap tot mens dat is waar dit spel over gaat. Als aap kom je terecht in de jungle, gevaar loert er achter elke struik, achter elke boom. Je moet je ontwikkelen, evolutie gaat niet vanzelf het kost tijd. Jij bent de leider van jouw clan, je reis door de tijd begint en hopelijk overleeft jouw clan lang genoeg om mens te worden. Sterven al je clan leden dan zul je opnieuw moeten beginnen.

In de Jungle

Daar zijn we dan, onze aap zit in de jungle en moet opzoek naar een verloren clanlid. We lopen wat in het rond en gebruiken onze sensoren om de omgeving af te scannen. Na wat klimmen in bomen en een afdaling langs de boomstam waarbij we bijna te pletter vielen vinden we het clanlid. Het is een babyaapje, we nemen het op de rug en klimmen terug omhoog via de bomen naar de basis terwijl we met een kreet een slang weten te verjagen.

Eenmaal boven aangekomen eten we wat besjes. We worden slimmer, de andere apen van onze clan beginnen ook de bessen te eten. Gelukkig vergiftigen we ons niet en stillen de besjes voorlopig even de honger. We schrijven wat XP bij, meer dan normaal omdat we een babyaapje met ons mee dragen. Dit is gelijk onze eerste tip, neem altijd een babyaapje mee, dan evolueer je een stuk sneller.

Bekijk ook:
De opkomst van mobiel betalen in Nederland: Payconiq en verder

Onze eerste tools

We waren van plan onze zintuigen te gebruiken om te kijken of er ergens gevaar op de loer lag….We pakte in plaats daarvan een steen op en werden opgegeten door een krokodil. Gelukkig waren andere clanleden nog in leven en was niet alles voor niets geweest. We vonden een bron van vers water, meer bessen en verzamelde onze eerste tools. Takken, stenen ze bleken allemaal bruikbaar. Na het uitluizen van een kameraad kwamen we uiteindelijk een stapje dichterbij het mens zijn. We maakte een soort van speer! Dit hielp enorm om ons te verdedigen tegen vijanden echter we waren nog geen mens geworden.

Twee dagen later

We hebben alles aan de kant gelegd om mens te worden in Ancestors: The Humankind Odyssey. Het bleek tevergeefs, evolutie is langzaam. Erg langzaam en na het uitpluizen van de honderdste rug, het verzamelen van genoeg XP om een paar stappen in de evolutie te zetten…..Zaten we er nog steeds voor aap bij in de jungle. Misschien kwam het door ons gebrek aan kennis over het leven van de aap, misschien omdat we te vaak mis sprongen in de bomen en met gebroken ledematen niet meer konden vluchten voor de sabeltandtijger.

Uniek

Ancestors: The Humankind Odyssey is uniek, het is een beleving en zeker de eerste uren een geweldig spel. De besturing liet echter wel wat te wensen over, het moeten stilstaan om de omgeving te scannen op gevaar voelt niet echt intuïtief. In plaats van te scannen op vijanden en mogelijk gevaar pakken we vaak een tak, steen of plukken we een stuk fruit. Het klimmen in de bomen geeft een groot gevoel van vrijheid, een missprong is echter altijd dichtbij.

Bekijk ook:
Onderzoek naar de populariteit van eSports in Nederland: Cultuur en competitie

Wij hebben ons heerlijk vermaakt, maar na enkele dagen gamen hebben we het wel weer gezien, voorlopig dan. Het spel is langzaam, evolutie neemt de tijd, in het spel misschien net iets te veel tijd. Na enkele generaties van apen zijn we nog steeds aap, we snappen beter welke dingen we kunnen eten en wat niet maar we zijn nog steeds aap. De vijanden beginnen op flashbacks te lijken (de aanval is vrijwel altijd hetzelfde) en we komen in een sleur.

Conclusie

Ancestors: The Humankind Odyssey is een geweldig spel voor iedereen die op zoek is naar iets nieuws. Het spel is totaal anders dan de meeste games, de graphics zijn prachtig en je kruipt werkelijk in de huid van een aap. De evolutie naar mens is echter geen simpele sprong, het is tijdrovend. Na enkele dagen als aap door het leven te zijn gegaan zijn we blij dat we zelf de evolutie al ver achter ons gelaten hebben.

Wat wel vast staat is dat we zeker nog niet klaar zijn met het spelen van Ancestors: The Humankind Odyssey. We zullen ons best doen de evolutie te voltooien echter niet door middel van binge-gaming. Hiervoor bied het spel, hoe goed het ook is te weinig uitdaging. Raden we het spel aan? Ja, want het is zo anders dan andere spellen dat je het gewoon niet moet willen missen.

Pluspunten:

+ De wereld is groot

+ Het spel is uniek

+ Grafisch mooi

+ Zeer vermakelijk (vooral in het begin)

Minpunten:

– De evolutie laat te lang op zich wachten

– De besturing laat soms te wensen over

– (te) veel herhaling

Eindcijfer: 6,5

Wil je meer over Ancestors: The Humankind Odyssey kijk dan op de website!

Avatar foto
Jeroen VanderPloeg

Jeroen schrijft sinds 2017 voor zowel nationale als internationale bedrijven. Bij Trending richt hij zich op de laatste trends. De trends waar hij over schrijft richten zich: mode, games, nieuws, gadgets en natuurlijk ook al het andere wat trending is. Jeroen zit overal bovenop om jou ‘up-to-date’ te houden. Ook tijdens zijn reizen is hij altijd opzoek naar de laatste trends.