Bij de fanatieke festivalganger die liefhebber van Nederlandstalige muziek is, gaat het hart ongetwijfeld sneller kloppen wanneer de naam Dutch Valley valt. Dutch Valley is allang niet meer weg te denken uit het Nederlandse festivallandschap, maar wat verklaart nou hét succes van dit festival? Brian Bout, directeur van organisator UDC Events, doet een boekje open over het geheim achter het Dutch Valley-succes.
On-Nederlands grote productie
“Afgezien van enkele kleine events bestond er nog geen groot mash-up festival waar voornamelijk Nederlandse artiesten optraden”, zo begint Brian Bout zijn verhaal. “Met UDC Events zijn we in 2011 in dat gat gestapt, maar dan wel met een productie die je gerust on-Nederlands groot kunt noemen. Bij de start haakten we aan bij het nostalgische sentiment dat programma’s als Ik Hou van Holland en Boer Zoekt Vrouw in die tijd aanwakkerden onder de Nederlandse bevolking. Ook realityprogramma’s met ‘de gewone man en vrouw’ in de hoofdrol zijn voor ons een grote inspiratie geweest.”
Razendsnel succes
Het duurde niet lang voor de nieuwe formule aansloeg bij het grote festivalpubliek. “Bij de start in 2011 hadden we voor ogen om binnen drie jaar een festival neer te zetten dat zowel breed toegankelijk, uitverkocht als rendabel zou zijn”, vervolgt Bout zijn verhaal. “Al binnen twee jaar hebben we dit met z’n allen gerealiseerd. We presenteerden ons met Dutch Valley als het ‘gezelligste feest van Nederland’, wat door de bezoekers als een schot in de roos werd ervaren. Wij zijn geen aaneenschakeling van losse concerten, maar een herkenbaar en gezellig evenement dat mensen uit alle lagen van de samenleving bijeenbrengt.”
“Met Dutch Valley vieren we wat ‘wij’ als Nederlandse samenleving gemeen hebben. Hierbij kun je denken aan een jaarlijkse kermis van muziek, of een extra Koningsdag. Op Dutch Valley vangen we die sfeer meer dan goed op. Daarom benoemen we tegenwoordig niet zozeer de artiesten, maar zetten we prominent in op podia met populaire muziekstijlen als Dance, Rock en Pop. Uiteraard naast het Nederlandstalige repertoire.”
Van ‘Heb je even voor mij’ naar ‘Thunder’
Het breed toegankelijke muziekprogramma kwam enkele jaren geleden mooi met elkaar samen op de Main Stage van Dutch Valley. Bout: “Een paar edities terug losten The Opposites Frans Bauer af op het hoofdpodium. Het publiek, 20.000 man sterk, ging moeiteloos over van ‘Heb je even voor mij’ naar hakken op het nummer ‘Thunder’. Of een andere editie, toen het publiek van een massale sitdown bij The PartySquad overging naar meezingen met ‘Viva Hollandia’ van Wolter Kroes. Daarmee rekenden we volledig af met het Nederlandstalige imago dat toentertijd nog aan Dutch Valley kleefde.”
Het gevolg hiervan is ook nu nog altijd duidelijk zichtbaar. “Het stelt bezoekers meer open voor muziekstromingen waar ze uit zichzelf waarschijnlijk minder snel mee in aanraking zouden komen. Niet voor niets zijn ‘Gezellig’, ‘Samen’ en ‘Herkenbaar’ onze kernwaarden. Deze passen we op alle podia toe, met als gevolg dat het publiek voornamelijk blijft hangen waar zij het ’t gezelligst vinden. De plek in de harten van ons publiek is hoe dan ook veroverd”, besluit de trotse Dutch Valley-directeur.
Plaats een reactie