in ,

Amerikaanse tv-show gaat voor de knikkers!

YouTube kanaal ‘Jelle’s Marble Runs’ bereikt miljoenenpubliek

De ideale competitie “die de wereld meer nodig heeft dan ooit”. Zo betitelde de Amerikaanse tv-show Last week tonight with John Oliver het Nederlandse YouTube kanaal Jelles Marble Runs, nu het door de coronacrisis niet mogelijk is om topsport te bedrijven of te volgen. Het programma ging in op het verzoek om sponsors en wordt hoofdsponsor van het kanaal. Uit naam van het winnende team schenkt het iedere competitiewedstrijd 5000 dollar aan een voedselbank en nog eens 20.000 dollar aan een internationale hulporganisatie namens de uiteindelijke competitiewinnaar.

1,1 miljoen abonnees

Het succesvolle kanaal is eigendom van de broers Jelle (34) en Dion (39) Bakker. Naamgever Jelle is autistisch en had reeds van kinds af aan een fascinatie voor knikkerbanen. Sinds 2006 zijn de vidoe’s van de banen op YouTube terug te vinden, waarbij Dion er later een competitie van maakte met rivaliserende knikkerteams met welluidende namen als Raspberry Racers en Green Ducks en individuele sterren als Red Number 3. Het heeft inmiddels geresulteerd in bijna 1,1 miljoen abonnees die de verschillende competities volgen.

Bekijk ook:
Weekendjes op het water steeds populairder

Ontdekt door internationale media

Voordat de show van John Oliver de Nederlanders ontdekte had het kanaal al zo’n 800.000 YouTube abonnees na aandacht op onder andere CNN, BBC en Man bijt Hond. Na de uitzending is dit aantal dus nog eens flink toegenomen. De kijkers smullen van het commentaar van racecommentator Greg Woods en er is zelf een merchandise lijn beschikbaar.

Leven van knikkerbanen

Met het toenemen van de aantallen abonnees geven de broers aan nu zelfs te kunnen leven van hun knikkerbanen. Hoewel men niet wil ingaan op hoeveel de broers zelf ontvangen, geeft Dion aan dat ze nu wel op het punt staan om “serieus geld te gaan verdienen”. Ook zijn ze nu in staat om hun internationale team van vormgevers, componisten en communitymanagers behoorlijk te belonen.

Fanclubs

De gekte rondom de knikkerbanen en -teams heeft bizarre vormen aangenomen, waarbij er zelfs fanclubs voor individuele knikkers zijn ontstaan. Grote kans dat wanneer je in een gezelschap begint over ‘Red Number 3’, je meteen fans van deze knikker tegenkomt, die excelleert in de ‘sandmarble ralley’ (een race door het zand). Toen bekend werd dat het niet een echte knikker was, maar een afgebroken sleutelhanger, was het reden voor sommige mensen om de kampioenstitel af te nemen. Het was geen echte knikker.

Bekijk ook:
Zien: Gave Halloweenkostuums

Blessures

Maar zoals in iedere sport is er blessureleed. Toen er van een populaire knikker een stukje afbrak regende het een maand lang alleen maar berichten van fans die een update over de blessure wilden hebben. Op het hoogtepunt kwamen meer dan duizend verzoeken op een dag binnen. Het ging niet meer om het spel, het ging om de knikkers.

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.