Amerikaanse tv-show gaat voor de knikkers! 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Amerikaanse tv-show gaat voor de knikkers!

De ideale competitie “die de wereld meer nodig heeft dan ooit”. Zo betitelde de Amerikaanse tv-show Last week tonight with John Oliver het Nederlandse YouTube kanaal Jelles Marble Runs, nu het door de coronacrisis niet mogelijk is om topsport te bedrijven of te volgen. Het programma ging in op het verzoek om sponsors en wordt hoofdsponsor van het kanaal. Uit naam van het winnende team schenkt het iedere competitiewedstrijd 5000 dollar aan een voedselbank en nog eens 20.000 dollar aan een internationale hulporganisatie namens de uiteindelijke competitiewinnaar.

1,1 miljoen abonnees

Het succesvolle kanaal is eigendom van de broers Jelle (34) en Dion (39) Bakker. Naamgever Jelle is autistisch en had reeds van kinds af aan een fascinatie voor knikkerbanen. Sinds 2006 zijn de vidoe’s van de banen op YouTube terug te vinden, waarbij Dion er later een competitie van maakte met rivaliserende knikkerteams met welluidende namen als Raspberry Racers en Green Ducks en individuele sterren als Red Number 3. Het heeft inmiddels geresulteerd in bijna 1,1 miljoen abonnees die de verschillende competities volgen.

Bekijk ook:
Dit zijn de 7 beste oefeningen om af te vallen

Ontdekt door internationale media

Voordat de show van John Oliver de Nederlanders ontdekte had het kanaal al zo’n 800.000 YouTube abonnees na aandacht op onder andere CNN, BBC en Man bijt Hond. Na de uitzending is dit aantal dus nog eens flink toegenomen. De kijkers smullen van het commentaar van racecommentator Greg Woods en er is zelf een merchandise lijn beschikbaar.

Leven van knikkerbanen

Met het toenemen van de aantallen abonnees geven de broers aan nu zelfs te kunnen leven van hun knikkerbanen. Hoewel men niet wil ingaan op hoeveel de broers zelf ontvangen, geeft Dion aan dat ze nu wel op het punt staan om “serieus geld te gaan verdienen”. Ook zijn ze nu in staat om hun internationale team van vormgevers, componisten en communitymanagers behoorlijk te belonen.

Fanclubs

De gekte rondom de knikkerbanen en -teams heeft bizarre vormen aangenomen, waarbij er zelfs fanclubs voor individuele knikkers zijn ontstaan. Grote kans dat wanneer je in een gezelschap begint over ‘Red Number 3’, je meteen fans van deze knikker tegenkomt, die excelleert in de ‘sandmarble ralley’ (een race door het zand). Toen bekend werd dat het niet een echte knikker was, maar een afgebroken sleutelhanger, was het reden voor sommige mensen om de kampioenstitel af te nemen. Het was geen echte knikker.

Bekijk ook:
Eerste Nederlandse voetbalclub met eigen streamingdienst: Zo ziet het eruit

Blessures

Maar zoals in iedere sport is er blessureleed. Toen er van een populaire knikker een stukje afbrak regende het een maand lang alleen maar berichten van fans die een update over de blessure wilden hebben. Op het hoogtepunt kwamen meer dan duizend verzoeken op een dag binnen. Het ging niet meer om het spel, het ging om de knikkers.

Bekijk ook:

Deel dit bericht
Read later
Marco

Hallo, mijn naam is Marco en sinds 2019 schrijf ik over verschillende onderwerpen en zaken die mij interesseren. Ik ben geboren in Amsterdam, maar woon inmiddels al meer dan 30 jaar in Zoetermeer. Ik ben een groot liefhebber van Amerikaanse sporten (m.n. Honkbal en Basketbal) en schrijf hier bij gelegenheid ook graag over.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.