Snelheidslimiet Duitse snelweg
Poll bekijken
Saved Read later
Deel dit bericht

Om deze reden heeft de Duitse Autobahn geen snelheidslimiet

Liefhebbers van snelle bolides en motoren rijden het liefste op de Duitse Autobahn, om de simpele reden dat deze snelweg vrijwel de enige weg ter wereld is waar geen snelheidslimiet van toepassing is. Maar hoe kan dat? Het is toch levensgevaarlijk om het gas zo ver mogelijk in te trappen op een weg waar ook andere verkeersdeelnemers rijden? Toch mag het. Wij hebben uitgezocht waarom de Duitse Autobahn geen snelheidslimiet heeft.

Het Duitse snelwegennet

De Duitse Autobahn beschikt over ruim 13.000 kilometer aan snelwegen en op een groot deel daarvan mag je zo hard rijden als je zelf wilt, of zo hard als dat je auto het toelaat. Dat is echter niet in elk gebied zo, in tegenstelling tot veel snelheidsduivels denken. Een derde van het wegennetwerk heeft een snelheidslimiet, voor de andere 60 procent is dat niet van toepassing.

Er geldt wel een adviessnelheid van 130 kilometer per uur, maar dat is dus geen verplichting. Als je in een raket op wielen rijdt dan mag je het gas ook intrappen tot 400 kilometer per uur en hoger. De Duitse Autobahn is bovendien van prima kwaliteit, dus het is voor veel liefhebbers de ideale weg om te testen hoe hard een auto eigenlijk kan.

Duitse Autobahn

De geschiedenis van de Duitse Autobahn

De Duitse Autobahn zoals deze nu is, werd in de jaren dertig van de vorige eeuw aangelegd. In die tijd bestonden er nog geen echte snelheidslimieten om de simpele reden dat er veel minder auto’s waren en de bestaande auto’s toen nog geen hoge snelheden konden halen. Toen de oorlog op handen was, werd het eerste deel van de Autobahn vooral gebruikt door de overheid.

Het was namelijk een prima verbinding om diplomaten en andere hooggeplaatste figuren op een efficiënte en veilige manier van Keulen naar Bonn te brengen. Het netwerk werd al snel uitgebreid. Er werd zelfs tijdens de oorlog dag en nacht gebouwd aan de Duitse Autobahn. Tijdens de oorlog werden er ook auto's getest, vooral op topsnelheden. Het was namelijk van belang dat er binnen Duitsland snel kon worden bewogen indien nodig.

autobahn

Om deze reden is er geen snelheidslimiet op de Duitse snelweg

Ten eerste is het een ego kwestie van de Duitsers. Zij zijn van mening dat de Duitse snelweg een van de veiligste snelwegen ter wereld is, en dat is niet geheel onwaar. Er gebeuren bijna geen ongelukken. Met 3,7 op de 10.000 verkeersgerelateerde sterfgevallen op de Duitse Autobahn heeft Duitsland een van de laagste cijfers ter wereld. Bovendien is iemand die met hoge snelheden rijdt geneigd om beter op te letten.

Daarnaast maakt Duitsland kwalitatief goede auto’s, zoals BMW,  die topsnelheden kunnen halen, en dat willen ze graag blijven doen. Het is dus logisch dat het beperken van het snelheidslimiet een beetje in het verkeerde keelgat zou schieten bij de bevolking. Duitsers rijden graag door. Ze zien het als de ultieme vrijheid. Kortom: de reden waarom er geen snelheidslimiet is, komt door de denkwijze van onze oosterburen.

Poll Wat is jouw voorkeur voor de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen?

100 km/u - Beter voor milieu en veiligheid11.5%
130 km/u - Sneller reizen, meer vrijheid26.9%
Variabele snelheid - Afhankelijk van tijd en plaats34.6%
Net als de Duitse Autobahn graag26.9%
📊 Bekijk resultaten
Deel dit bericht
Read later
Avatar foto
Mike

Ik ben Mike, een gepassioneerd schrijver met een brede interesse. Ik heb een aantal boeken geschreven, maar tegenwoordig hou ik me vooral bezig met het schrijven van korte verhalen, blogs en artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

250

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.