Een goed idee is geld waard. Zeker als het een idee of uitvinding is dat nog niet bestaat op de huidige markt. We hebben het hier over een idee dat de levens van mensen positief gaat veranderen. Wanneer jij zo’n idee hebt dan is het beschermen van dat idee niet een heel slecht idee. Het is de dagelijkse gang van zaken bij uitvinders en multinationale ondernemingen.
Een idee kan immers zo gekopieerd worden als anderen er lucht van krijgen en dat is het laatste dat je wilt. Als je jouw idee of uitvinding wilt beschermen dan is de hulp inschakelen van een octrooibureau een uitstekend idee.
Apple en Samsung maken continu gebruik van patenten
Een heel goed voorbeeld hier is Apple. Apple vraagt continu patent aan voor nieuwe producten en diensten. Dit doen ze zelfs voor beeldmateriaal en voor woorden. Het Apple logo mag namelijk door niemand anders gebruikt worden.
Apple heeft nu ook het plan om de term slofies vast te leggen, zodat andere partijen dit niet kunnen gebruiken. Een slofie is een videoselfie.
Een ander voorbeeld is recent opgedoken patent bij Samsung. Het gaat om een aangevraagd patent voor een speciaal design, waarbij een scherm als het ware om de smartphone wordt gevouwen. Of het op de markt komt? Geen idee! Mocht het zo zijn dan biedt het ons wel unieke mogelijkheden.
In de loop van de jaren kan het ook voorkomen dat een product of dienst zijn patent kwijtraakt. Onderstaande producten zijn daar een goed voorbeeld van.
4 producten die hun patent verloren
- Aspirine en paracetamol
Dit zijn producten die ooit bekend werden als merk, maar zijn tegenwoordig algemene, onbeschermde artikelen.
- De roltrap
De naam escalator of in het Nederlands roltrap was ooit een beschermde merknaam. Deze uitvinding werd in 1859 vastgelegd. Pas in 1950 werd de roltrap erkend als een algemene term.
- Hagelslag
Chocolade hagelslag is uitgevonden door de chocoladefabriek Venz, eigenaar van het merk De Ruyter in 1936. Toentertijd werd het product ontwikkeld en werden er machines ontwikkeld om hagel mee te slaan. Nu is het patent niks meer waard, want hagelslag is meer een soortnaam geworden.
- Bikini
Een ander goed voorbeeld is de bikini. In 1946 werd het kledingstuk door Louis Réard uitgevonden. De term is afgeleid van Bikini Atoll, de plek waar de atoombom werd getest (een leuk feitje voor bij de koffie). Momenteel kennen wij de bikini als algemene badkleding en niet meer als merk/uitvinding.
Plaats een reactie