Marketingbudgetten 2023: 9,1% van de bedrijfsomzet 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Marketingbudgetten 2023: 9,1% van de bedrijfsomzet

Afgelopen jaar ging 9,1% van de bedrijfsomzet naar de marketing. In 2022 ging het nog om 9,5% van de bedrijfsomzet. Wat zijn de verwachtingen voor 2024? Lees hier hoe je in 2024 optimaal je marketingbudget samenstelt.

Uitkomsten onderzoeksbureau Gartner

Onderzoeksbureau Gartner voert al jaren onderzoek uit naar marketingbudgetten. Ze constateerden in 2023 een lichte daling van de bedrijfsomzet ten opzichte van het vorige jaar. Er kwam naar voren dat marketingmanagers aangaven dat er niet genoeg budget was voor een goede uitvoering van de strategie.

Een duidelijke lijn is dat er meer investering in technologie is ten opzichte van de investering in arbeid. Daarnaast krijgen social media-advertenties meer draagvlak voor budget, terwijl de investering in zoekadvertenties minder wordt.

Wat heeft minder investeren in marketing opgeleverd? Dat kun je niet direct zo zeggen, maar feit is wel dat het conversiepercentage in 2023 is gedaald. Alleen de koopkracht is ook achteruitgegaan, dus je kunt niet te snel conclusies trekken.

Wat te doen dit jaar?

Je kunt de tendens volgen, maar je kunt ook juist hiervan afwijken. Bovendien, als minder mensen adverteren via bijvoorbeeld Google Ads liggen daar voor je bedrijf dus kansen. Er is immers minder concurrentie. Wel is het belangrijk dat je voldoende verstand hebt van zaken om succes te hebben. Google Ads uitbesteden kan dan een handige zet zijn. Kies dan voor een ervaren bedrijf zoals Google Ads Bureau Stramark, want onderscheiden blijft key.

Daarnaast kunnen ontwikkelingen – zoals die van AI – misschien voor een tijdelijke uitholling hebben gezorgd. Alleen er zijn ook alweer geluiden dat er veel ‘tussen wal en schip valt' met alle automatisering. Dat levert frustratie op bij klanten en biedt dus kansen voor als je juist dingen anders doet en je authenticiteit laat zien als bedrijf. Misschien is 2024 ook wel het jaar voor een herwaardering van offline verkopen. Een duidelijk teken is bijvoorbeeld dat er sprake is van een stagnerende omzet is qua online verkopen. Hebben de max bereikt online? Dat is ook een interessante vraag.

Hoeveel marketingbudget moet ik vrijmaken?

In principe zou 7-9% prima moeten zijn. Alleen er is wel een verschil tussen B2C bedrijven en B2B bedrijven. Over het algemeen geven namelijk B2C bedrijven meer uit aan marketingbudget. Uiteindelijk moet je het altijd zelf bepalen. Wel zijn er aandachtspunten die je mogelijk inzicht geven.

Marketingbudgetten zijn de levensader van elke succesvolle onderneming. Of je nu een klein bedrijf bent dat net begint of een gevestigde onderneming met een stevige marktpositie, het toewijzen van het juiste bedrag aan marketing is cruciaal voor groei en succes. Voordat je begint met het toewijzen van marketingbudget, is het van vitaal belang om duidelijke bedrijfsdoelen te definiëren. Deze doelen dienen als de basis voor het bepalen van de benodigde marketingmiddelen.

Wat algemene uitgangspunten:

  •         Een grondige marktanalyse en het analyseren van concurrenten zijn onmisbaar bij het vaststellen van een benchmark voor je marketingbudget. Inzicht in de marktdynamiek is essentieel.
  •         Een gangbare methode voor het bepalen van het marketingbudget is het toewijzen van een percentage van de omzet.
  •         De keuze tussen een vast en variabel marketingbudget is afhankelijk van de stabiliteit van het bedrijf en de dynamiek van de markt.
  •         Een diep begrip van de kosten voor het aantrekken van nieuwe klanten is van groot belang.
  •         Het budgetteren van speciale marketingcampagnes voor seizoenen en evenementen is essentieel. We bespreken de planning en uitvoering van dergelijke campagnes.
  •         Een nauwe samenwerking tussen verkoop en marketing is van cruciaal belang.

Zoals gezegd is het belangrijk dat een bedrijf eigen ervaring meeneemt en daar lessen uithaalt. Daarnaast is er nog een factor die je niet direct altijd zo goed kunt meten: heb je een goed verhaal? Daarmee wordt bedoeld dat je je bedrijf intrinsiek gedreven runt. Mensen proeven op een gegeven moment toch of iets mensgedreven of puur geldgedreven is en zaken doen is altijd met mensen.

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

166

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.