Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

0 Shares

Tegenwoordig heeft iedereen met een eigen website wel eens gehoord van de termen SEO en SEA. Dat is niet zo gek, want deze twee begrippen zijn vandaag de dag erg bepalend voor het succes van je website. Zoek je naar meer informatie over SEO en SEA? Dan moet je snel verder lezen, want in dit artikel leggen we de termen en verschillen voor je uit!

Als eerste is het belangrijk om te weten dat SEO en SEA twee afkortingen zijn. De afkortingen betekenen het volgende:

  • SEO: Search Engine Optimization, oftewel; zoekmachine optimalisatie
  • SEA: Search Engine Advertising, oftewel; adverteren in zoekmachines

Zowel SEO als SEA helpen een website met het krijgen van online verkeer, maar dat doen ze op twee zeer verschillende manieren. Bij SEO (zoekmachine optimalisatie) ligt de focus op het goed scoren in de zoekmachine bij de organische en onbetaalde zoekresultaten. Terwijl bij SEA de focus weer ligt op het halen van verkeer door middel van advertenties. Dit onderstreept tevens het belangrijkste verschil tussen SEA en SEO.

Met SEO probeer je een website goed voor de dag te laten komen om zo beter te scoren in de zoekmachines. Daar zijn allerlei methodes voor. Zo moet je website goed in orde zijn, een snelle laadtijd hebben, van goede content zijn voorzien, voldoende bezoekers scoren en ook links van andere websites (bijvoorbeeld door middel van linkbuilding pakketten) kunnen geen kwaad. Als de website aan al deze eisen (en meer) voldoet, dan krijg je een hoge positie in de zoekresultaten. En dat levert meer verkeer op.

Met SEA creëer je meer verkeer door te adverteren bij zoekmachines. Je betaalt de zoekmachine voor een hoge positie bij de zoekresultaten en dat levert ook weer meer bezoekers op.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dus de manier waarop het online verkeer wordt binnengehaald, maar er zijn nog meer belangrijke verschillen:

  • Met SEO en SEA kan je meer online bezoekers krijgen, maar de ene manier is net wat geschikter voor de korte termijn dan de andere methode. Als je snel veel bezoekers wilt hebben, dan kan je het beste kiezen voor SEA. Als de advertentie online gaat, zie je meteen het verkeer toenemen. En daarom wordt SEA ook wel een strategie voor de korte termijn genoemd. Met SEO daarentegen kies je voor een strategie op de lange termijn. Het kan namelijk een tijdje duren voordat je de resultaten van SEO gaat zien.
  • De resultaten van SEO zijn moeilijker te meten dan die van SEA. Bij SEA krijg je namelijk een duidelijk overzicht van het resultaat, maar bij SEO is dit niet helemaal overzichtelijk.
  • SEA kost geld, terwijl je SEO gratis kan regelen. Je kan natuurlijk SEO ook uitbesteden, maar dan kost ook dit geld.
  • Met SEA kan je bovenaan de zoekresultaten komen. Veel zoekmachines – zoals Google – tonen namelijk eerst een paar advertenties, voordat de organische resultaten in beeld komen.

Kiezen tussen SEO of SEA?

SEO en SEA hebben dus beiden hun eigen voordelen en nadelen. Voor veel websites is het daarom geen gek idee om gebruik te maken van allebei de technieken. Met behulp van SEO kan er op lange termijn worden gewerkt aan het binnen halen van bezoekers. Terwijl met behulp van SEA een website op korte termijn veel verkeer kan binnenhalen. Je hoeft dus niet te kiezen voor het een of het ander; het gebruik van allebei is vaak de beste keuze.

One Comment

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

423
NIEUWS
POLLS
QUIZZEN
SHOPPING

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.