iPhone 11: Drievoudige Camera Kracht in een Strak, Vernieuwd Ontwerp
Saved Read later
Deel dit bericht

iPhone 11, Pro and Max review

De nieuwe iPhone 11 Pro heeft drie camera's aan de achterkant en kost rond de 900 euro. Dinsdag kwam Apple met de onthulling van de nieuwe telefoons. De iPhone 11, iPhone 11 Pro en iPhone 11 Pro Max. De telefoons kosten rond de 700 tot 950 euro wat misschien als een verassing komt omdat eerdere modellen toch een iets hoger prijskaartje hadden.

De telefoons komen in verschillende kleuren, hebben een langer batterij leven en een A13 processor voor een top performance. Maar meer dan al het andere zijn het de camera hardware en software die de hoofdrol vervullen. Er zijn drie camera's op de achterkant van de Pro en twee voor de standaard iPhone 11.

Hieronder lees je over onze ervaring met de telefoon

De nieuwe kleuren zullen opvallen echter als je naar het design kijkt lijken de telefoons erg op de iPhone XS en de iPhone XR. De drie camera's op de achterkant van de iPhone Pro en Pro Max zijn de grootste design risico's van de nieuwe iPhone. Voor velen staat de iPhone voor het gouden standaard van smartphone design en eigenschappen als Face ID om de telefoon te openen. Hiervan zegt Apple dat dit nu sneller zal werken als ooit te voren. Maar ondanks functies als het ondersteunen van Wi-Fi 6, is het vooral de camera welke het nu moet gaan doen voor Apple.

Geen 5G support, dit komt misschien in 2020 en ook geen reverse wireless charging om je Apple AirPods, Watch en andere telefoons mee op te laden. Iets wat we wel zien bij de Galaxy S10 en Note 10 telefoons. Ook het werken met de Apple Pencil, een USB-C port het kan niet en is niet te vinden op de nieuwe iPhones.

Zonder sterke nieuwe opties om de kopers over de streep te trekken zien we de verkoop niet bijzonder goed verlopen. Concurrenten zoals Samsung, Google en Huawei lopen vooruit wat betreft camera mogelijkheden en andere opties. En dan de 5G, daar moet je minimaal een jaar op wachten tenzij Apple ons er in september 2020 mee verrast, dan duurt het precies een jaar. Waarschijnlijk is echter dat we er langer op moeten wachten.

Op 13 september gaan de nieuwe telefoons in de voorverkoop, 20 september zijn de telefoons in de winkel te vinden naast de Apple iPhone XR en iPhone 8 welke qua prijs een stuk goedkoper zullen zijn.

We hebben de iPhone 11 bekeken en dit is wat we er van vinden

De kleuren zijn verfijnd en zijn minder een magneet voor vingerafdrukken. Zeker in vergelijking met de XR is dit iets wat opvallend te noemen is. Wat het meeste opvalt is echter de camera's. Hiervan viel als meest de lens op, hier zien we het meeste onderscheid tussen de iPhone 11 en de duurdere 11 Pro en 11 Pro Max. De overige opties worden gedeeld met alle telefoons althans voor zo ver wij konden ontdekken.

De nieuwe slow-motion video modus van de camera aan de voorkant is leuk, maar het is zeker geen must-have. Toch zal het ons niet verbazen als andere telefoon makers dit over gaan nemen. De nieuwe iPhone 11 Pro krijgt een matte finish en stalen hoes welke er prima uitziet en stevig aanvoelt. Photo's doen de midnight green tint echter geen goed, of de Pro meer waard is dan de normale 11 is iets waar we niet heel zeker over zijn. De telephoto lens is misschien het enige verkooppunt van de Pro. Het wisselen van de camera lenzen op de Pro en Pro Max gaat vloeiend, en de “Haptic Touch” in plaats van de 3D touch is gemakkelijk te bedienen op het scherpe display. Je houdt gewoon je vingers even naar beneden en klaar.

Achterkant camera's: Wide, Ultrawide en telephone

De iPhone 11 Pro en Max, het is de camera welke het voor deze telefoons moet gaan doen. Concurrenten zijn geen vreemde voor het drie-camera systeem (soms zelfs vier!), maar voor Apple is dit de eerste keer dat er zowel een wide-angle lens een telephoto en ultrawide-angle sensor op de telefoon zit.

Wat we je willen laten weten is dat Apple het simpel wil maken om te schakelen tussen de 12-megapixel camera, de 13-megapixel ultrawide lens en de 12-megapixel telephoto sensor wat gemakkelijk kan vanuit het camera scherm op de telefoon. De foto's zullen beter zijn, dit zien we ook bij de Huawei P30 Pro en Galaxy Note 10 om maar wat voorbeelden te geven. Zeker landschapsfoto's zullen met de ultrawide lens prachtig zijn. Apple geeft aan dat je foto's kunt maken waar vier maal zo veel landschap inpast als met de normale camera.

De keerzijde is dat de telephoto photo het verschil kan maken tussen een prachtige foto of een foto waar je te ver weg bent om je gezicht te kunnen zien. Een historische gebouw helemaal goed, je gezicht dat is toch vrij lastig vast te leggen. Apple geeft aan dat je 4x optical zoom hebt met het camerasysteem. De telephoto lens echter is alleen geschikt voor 2x optical zoom.

Een nachtmodus, een ander prachtig iets, geeft je de mogelijkheid prima foto's te maken wanneer het iets donkerder is. Het meest interessant is echter, Deep Fusion wat het beste naar boven haalt van 9 gemaakte foto's door middel van machine learning om zo een perfect beeld te vormen en dus een prachtige foto……….daar moet je ook nog even op wachten want deze functie komt pas later voor de iPhone 11, Pro en Max hetgeen het idee geeft dat de telefoons eigenlijk nog niet echt af zijn en maar de verkoop in gegaan zijn om alvast wat geld binnen te halen. Een minpuntje dus net als die 5G wat we eigenlijk toch ook wel gelijk verwachten op een nieuwe telefoon.

Als laatste dan de slow-motion video van de vooruit gerichte camera. Misschien is het een optie puur zodat je kunt zeggen dat je een “slowfie” gemaakt hebt?! We weten nog niet zo goed of we dit gaan haten of er verliefd op worden, of het gewoon prachtig vinden om te kunnen haten, een van deze opties zal het waarschijnlijk worden, wat er een echt voordeel van is begrijpen wij in ieder geval (nog) niet.

iPhone 11 Pro en Pro Max specificaties

• Two screen sizes: 5.8- and 6.5-inch OLED displays (both 458 ppi pixel density)
  • “Super Retina XDR” display supports HDR 10 with Dolby Vision (and Dolby Atmos sound)