in ,

Waarom worden Nederlanders gezien als koopjesjagers?

Als een Nederlander het woord ‘gratis’ of ‘1 + 1 gratis’ hoort, begint het hart al sneller te pompen. Blackfriday, glamour day en cyber monday zijn dan ook dagen waar heel het land maanden van te voren naartoe werkt. Nederlanders weten nou eenmaal alles over korting. Het is dan ook niet voor niets dat we de term ‘koopjesjagers’ als typische hollanders op ons mogen nemen. Een term die al een hele lange tijd op ons kikkerlandje staat bestempeld. Maar, waar komt dit eigenlijk vandaan?

Het sturen in vraag en aanbod

Iedereen kent het wel dat je dolblij thuis komt na een dag shoppen in de sale. Alle aankopen voelen dan toch net iets beter en vooral verantwoord. We worden dan ook behoorlijk gestuurd door verschillende bedrijven, advertenties, programma’s, wekelijkse actiefolders en natuurlijk social media. Voor elke speciale dag, al is het maar een dierendag of wereld pannenkoekendag, wordt er wel een leuke sale campagne bedacht. Kijk bijvoorbeeld maar naar koningsdag of het WK. Maandenlang worden we met z’n allen aangespoord om de mooiste oranje outfit en andere attributen in huis te halen om er een mooi feest van te maken. Zo geldt dit ook voor sales. Het is een echt commercieel spelletje dat heel goed wordt gespeeld in Nederland. Vraag en aanbod wordt daarin precies op elkaar afgestemd. Maar, vaak wordt de vraag een tikkeltje omhoog gestuurd. Zeker als het woordje ‘sale’ erin voor komt.

Bekijk ook:
Zo blokkeer je advertenties en pop-ups op mobiele apparaten

Besparen

Dit koopjesjagen wordt niet voor niets gedaan. Al met al levert het koopjesjagen namelijk honderden euro’s per jaar op. Het bespaart je enorm in je lasten per maand, waardoor je of flink kan sparen of het ergens anders in kan investeren. Als Nederlanders durven we het om goedkoper te kopen en actiegericht te zijn. Toch is dit koopjesjagen wel een vak apart wat je goed moet snappen, wil je hier geld op kunnen besparen. Vaak verleidt de sale er bijvoorbeeld ook toe dat je onnodig gaat kopen. Op nationaalbespaarcentrum.nl staat er veel informatie als het aankomt op het besparen van deze honderden euro’s per jaar.

Dus of het ‘koopjesjagen’ een term is waar we ons als Nederlanders voor moeten schamen? Nee, alles behalve. Het is juist een term waar we trots op mogen zijn. We gaan bewust met ons geld om en zien dat we op veel verschillende vlakken slim én vooral simpel kunnen besparen.

Bekijk ook:
5 tips bij de keuze voor luiers

Is dit opmerkelijk, boeiend of trending?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.