tips-koolhydraatarm-dieet
Saved Read later
Deel dit bericht

De beste tips voor afvallen met een koolhydraatarm dieet

Als je eindelijk de stap hebt genomen om iets aan je forse omvang te doen dan ben je al een stuk verder dan die losers die met excuses op de bank blijven liggen. Je hebt de motivatie om af te vallen, maar welk dieet past het beste bij je? Je kunt kiezen voor een koolhydraatarm dieet, dat is een effectieve manier om overtollige kilo’s kwijt te raken. Het begin kan moeilijk zijn, maar jij overleeft dat want je bent een strijder. We leggen je er alles over uit in dit artikel.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraat dieet houdt in dat je dagelijks een verlaagd gehalte aan koolhydraten binnenkrijgt. Dat zit in brood, frisdrank, snoep, koekjes en alle andere troep die je het liefste dagelijks in je strot duwt. Als je dit soort producten laat staan dan beperk je de inname van de hoeveelheid koolhydraten. Het gevolg is een gebrek aan calorieën, en dat resulteert weer in de afbraak van vet omdat je lichaam die enorme vetreserve van jou aanbreekt om je lichaam van energie te voorzien.

Dit voedsel kun je het beste vermijden

We hebben al een voorzetje gegeven, maar we zijn er nog niet. Als je een koolhydraatarm dieet volgt mag je jezelf ook niet volproppen met rijst, pasta, zoete snacks en kant-en-klaarmaaltijden. Als je denkt dat jij je verdriet weg kan zuipen dan hebben we slecht nieuws voor je: alcohol mag ook niet. Wat blijft er dan over denk je? Vrijwel alle soorten groenten, fruit, verse kip en vette vis (dus geen kibbeling, jammer he?). Dit alles spoel je weg met water en koffie en thee zonder suiker. Enjoy.

tips koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet maakt je gezonder

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om uit te vogelen dat al die slechte vetten en suikers een aanslag op je lichaam zijn. Daarnaast heb je bij veel overgewicht last van vervelende bijkomstigheden, zoals chronische vermoeidheid, gebrek aan energie, pijnlijke enkels, en het feit dat je broek van je reet zakt als je geen bretels gebruikt. Ook je bloedsuikers lachen je keihard uit terwijl ze op een diabetes type 2-missie zijn. Een koolhydraatarm dieet gaat al deze shit tegen. Kortom: je wordt gezonder. We zetten alle gezondheidsvoordelen op een rijtje, voor het geval je een koppige ezel bent.

  • Het vermindert de eetlust na een paar weken.
  • Je verliest in sneltreinvaart gewicht.
  • Het grootste gedeelte van het vetverlies komt van de buikholte.
  • Triglyceriden in het bloed worden verlaagd.
  • Verhoging van HDL-cholesterol (dat is het goede cholesterol).
  • Sterke verbetering als je al diabetes type 2 hebt.
  • Een verlaagde bloeddruk.
  • Verminderde kans op hart- en vaatziekten.
  • Snellere afbraak LDL-cholesterol (dat is de slechte variant).
  • Goed voor de hersenen.

tips koolhydraatarm dieet

Dit zijn de voordelen van een KHA-dieet

De bovenstaande gezondheidsvoordelen moeten al genoeg redenen zijn om te beginnen met een koolhydraatarm dieet. Een bijkomend voordeel is de fysieke en mentale verandering die een dergelijk dieet met zich meebrengt. Je hoeft bijvoorbeeld geen parachute meer als onderbroek te gebruiken. Daarnaast pas je weer in een pashokje, een vliegtuigstoel en hoef je jezelf niet meer in je auto te proppen als je naar je werk gaat. Al deze veranderingen hebben op zijn beurt weer effect op je mentale gezondheid, want een gezonde geest zit in een gezond lichaam.

Een koolhydraatarm dieet bevordert ook je uithoudingsvermogen. Je hoeft tenslotte geen halve vleesfabriek meer mee te zeulen als je een eindje gaat wandelen. Een onderzoek uit 2017 heeft uitgewezen dat de conditie van mensen die een dergelijk dieet volgen zienderogen vooruit gaat. Een betere conditie heeft ook weer een positief effect op je liefdesleven tussen de lakens. Je zult ook zien dat het sporten steeds beter gaat, want je uithoudingsvermogen gaat erop vooruit. Kortom: een win-win situatie.

tips koolhydraatarm dieet

Dit zijn de nadelen van een KHA-dieet

Hoewel er veel voordelen aan een koolhydraatarm dieet zitten, zijn er ook een aantal nadelen te betreuren. Ten eerste vergroot een KHA-dieet een tekort aan voedingsstoffen in je lichaam zoals jodium. Deze tekorten kun je prima opvangen met voedingssupplementen of andere producten waar jodium in zit. Je kunt jezelf in het begin van je dieet ook moe en sloom boelen. Dit komt door een tekort aan energie. Wees gerust: je lichaam zal hier geleidelijk aan wennen. Daarnaast kun je last krijgen van spierpijn, maar dat is veelal alleen bij krachtsporters.

Je moet er ook voor waken dat je aan het begin van een koolhydraatarm dieet veel kilo’s verliest, maar dat is alleen water. Het verliezen van vet gaat wat langzamer, dus vestig de hoop van het afvalproces niet op het verliezen van die eerste kilo’s. Je verliest in de eerste week veel vocht omdat je nieren water verliezen. Na deze week gaat je lichaam aan de gang met het verbranden van vet, dus hou vooral vol.

Deel dit bericht
Read later
Mike

Ik ben Mike, een gepassioneerd schrijver met een brede interesse. Ik heb een aantal boeken geschreven, maar tegenwoordig hou ik me vooral bezig met het schrijven van korte verhalen, blogs en artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.3k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.