in

Voorkom een dikke burn-out door dit niet meer te doen

Je dagelijkse bakkie pleur 

De beste remedie tegen stress en vermoeidheid lijkt een sterke bak koffie te zijn. Na een shot krijg je energie en kun je weer gaan met die banaan. Dankzij de cafeïne maken je bijnieren cortisol en adrenaline aan. Dat zijn precies de hormonen die vrijkomen tijdens stress en gevaar die je helpen beter met de situatie om te gaan. Je wordt tijdelijk alert en opgewekt. Als je tegen een burn-out aanzit lijkt een cafeïneshot de oplossing, maar dit is uitstel van executie. 

Cafeïne laat je bijnieren nog meer overuren draaien

Als je tegen een burn-out aanzit, zijn lichaam en geest oververmoeid, maar je moet overeind blijven voor je werk, gezin of studie. Zolang je nog niet werkelijk bent gecrasht kun je op stresshormonen een heel eind komen. Ze houden je op de been, maar als je op deze manier doorgaat crash je op den duur. Je uitgeputte lijf en brakke hersenen kun je nog iets hardnekkiger exploiteren met een hele rits kopjes koffie. Je komt naar de buitenwereld over als een normaal functionerend mens terwijl je lichaam aan de pep zit. Als je vanuit deze toestand in de burn-out terecht komt, verwacht dan de moeder des burn-outs.

Cafeïne blokkeert letterlijk de ontspanning van je hersenen

Cafeïne heeft een look-a-like: adenosine. Dit spul maakt je lichaam zelf aan en zorgt ervoor dat je hersencellen tot rust komen. Dat is fijn als je gewoon wilt ontspannen of wilt slapen. Cafeïne lijkt erop, maar heeft de tegenovergestelde werking: je hersencellen raken geactiveerd, ook als je heel moe bent. Je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken en je voelt je steeds slechter zonder cafeïne. Als je van cafeïne moet afkicken om van je burn-out af te komen, krijg je ook nog last van afkickverschijnselen.

Een dikke burn-out of een milde?

Met een kop koffie in je hand kun je vechten tegen wat je zo hard nodig hebt en dat is gewoon een beetje rust. Ben je moe en gestrest? Probeer dan vooral een paar dagen zonder koffie te overleven. Las dus regelmatig een koffiepauze in – zonder koffie – zodat de adenosine jouw hersenen weer tot rust brengt. Het minderen van koffiedrinken kun je op verschillende manieren aanpakken.

  1. Je gaat cold turkey. Je stopt in een keer met koffie en raakt het spul nooit meer aan. In plaats van koffie, drink je nu alleen nog maar kruidenthee.
  2. Je bent zo verslaafd dat je bang bent dat er iets grandioos misgaat als je abrupt stopt. Het beste is om gefaseerd te minderen. Desnoods vervang je de koffie eerst met zwarte thee of cola.
  3. Je gaat cold turkey, maar je drinkt ondertussen wel cafeïnevrije koffie en af en toe een extravagante koffiespecialiteit.
  4. Alleen vroeg in de ochtend drink je voortaan een hele sloot koffie waar je de hele dag op kunt teren.

Je zult het niet verwachten, de meeste mensen die geen koffie meer drinken voelen zich frisser en helderder. Er zijn trouwens ook vloggers die je graag vertellen over hun koffiestop.

Simon Keizer probeerde het ook:

3 Reacties

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.