Tips voor het verbeteren van je nachtrust 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Tips voor het verbeteren van je nachtrust

Gemiddeld gezien heeft een mens behoefte aan 8 uur slaap. Mogelijk heb je net iets meer of net iets minder nachtrust nodig, maar je kunt het gemiddelde van 8 uur aanhouden. Kom jij daar bij lange na niet bij? Dan is het zaak om hier snel iets aan te doen.

Slecht slapen is van grote invloed op je IQ én je eetpatroon, volgens slaapexpert Leo Hendriksen. Niet alleen deze twee zaken worden door een slechte nachtrust aangetast, maar ook je energielevel bijvoorbeeld. Mocht je elke nacht slecht slapen, kan dit ook leiden tot andere gezondheidsproblemen. Ondertussen loop je een grotere kans op een depressie of andere psychische aandoening.

Met andere woorden: een slechte nachtrust zou serieus aangepakt moeten worden. Met onderstaande tips neem je een slechte nachtrust absoluut serieus.

Tip 1: zorg voor een opgeruimde en aangename slaapkamer

Wist je dat mensen aan een opgeruimd kantoor een stuk efficiënter werken? En wist je dat mensen in een opgeruimde slaapkamer een stuk beter slapen? Zorg er daarom voor dat je slaapkamer altijd opgeruimd is. Daarnaast is het ook belangrijk dat je slaapkamer naar wens is ingericht. Dat komt je slaappatroon ten goede.

Bekijk ook:
Last van allergie? Verminder pollen en luchtverontreiniging in huis

Bijkomende tip: maak niet alleen je slaapkamer naar wens, maar ook alle randzaken. Zo kun je bij Texelana bijvoorbeeld wollen dekbedden vinden. Deze dekbedden voelen zacht aan en brengen een gevoel van geborgenheid met zich mee. Grote kans dat je hierdoor sneller in slaap valt.

Tip 2: ga op zoek naar de oorzaak

Je moet niet alleen je pijlen richten op de oplossing, maar ook op de oorzaak. Wat is de reden dat je slecht slaapt? Heeft dit wellicht met je leefpatroon te maken? Ervaar je bijvoorbeeld heel veel stress? Of lig je vlak voor het slapen gaan nog uren naar je smartphone te kijken? Dit kunnen stuk voor stuk mogelijke oorzaken van je slaapproblemen zijn.

Als je eenmaal de oorzaak weet, kun je hier gericht naar handelen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om ’s avonds je smartphone weg te leggen. Of je kunt er voor kiezen om gericht met je stress aan de slag te gaan. Dat is sowieso aan te raden, aangezien stress van extreme invloed op je leven is.

Tip 3: praat erover

Het mag duidelijk zijn dat je op het internet veel tips tegen slaapproblemen vindt. Eén van de tips die nagenoeg nooit gegeven wordt, is om over je slaapproblemen te praten.

Bekijk ook:
Last van allergie? Verminder pollen en luchtverontreiniging in huis

Weten je familieleden of vrienden bijvoorbeeld af van je slaapproblemen? Als je dit eenmaal gedeeld hebt, ontstaat er een gevoel van acceptatie. Zowel bij jezelf, als bij je dierbare personen. Mocht je een keer geprikkeld reageren, weet de ander wat hier de oorzaak van is.

Tip 4: neem je slaapprobleem serieus

Heb je het idee dat je slaapproblemen vanzelf overgaan? Dan kom je al snel van een koude kermis thuis. De ervaring leert namelijk dat slaapproblemen zichzelf niet zomaar oplossen.

De oplossing moet vanuit jezelf komen. Mede daarom is het onwijs belangrijk om op zoek naar de oorzaak te gaan. Pas als je de oorzaak van de slaapproblemen weet, kun je gericht naar een oplossing op zoek gaan.

Hierbij kan het geen kwaad om de hulp van een professional in te schakelen. Je kunt bijvoorbeeld met speciale slaapspecialisten contact opnemen, maar je kunt uiteraard ook bij je huisarts lansgaan. Slaapproblemen zijn er om serieus genomen te worden.

1.4k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.