Hoe blijf je fit tijdens corona

Hoe blijf je fit tijdens de quarantaine

0 Shares

De een heeft de quarantaine gebruikt om super productief bezig te zijn en de ander. De ander heeft namelijk vooral veel uitgerust en misschien zelfs wel iets te veel gesnackt. Behoor jij tot die laatste groep en heb je daardoor nu ook iets te veel quarantaine-kilo’s? Dan is het tijd om te gaan sporten. In dit bericht geef ik een aantal (ongebruikelijke) tips hoe je thuis kunt sporten.

Begin rustig met een warming-up

Begin het sporten altijd met een goede warming-up om ervoor te zorgen dat je lichaam klaar is voor de lichamelijke inspanning die gaat komen. Als warming-up kan je een stukje gaan lopen waarbij je de snelheid opbouwt. Zodra je voelt dat je lichaam van binnenuit warm wordt weet je dat je goed opgewarmd bent. Als je echt in huis wil blijven kan je er ook voor kiezen om een begeleidde YouTube video warming-up te doen. Je kan huishoudelijke taken zoals de ramen of vloer flink boenen ook rekenen als een warming-up, twee vliegen in 1 klap!

Gebruik flessen water als gewicht

Er zijn allerlei manieren om thuis krachttraining te doen. Je hoeft hier ook geen luxe materiaal voor aan te schaffen. Alles wat je nodig hebt heb je namelijk al in huis. Er zijn verschillende hulpmiddelen om de boel wat zwaarder te maken. Probeer maar eens de trap op te lopen met een rugzak om die vol zit met water- of frisdrankflessen. Zeker dat je wel je benen gaat voelen!

Als je kinderen hebt kan je ze je laten helpen. Er zijn genoeg armspieroefeningen waar je je kinderen kan gebruiken als gewicht. Daarnaast zijn squats met een kind op je rug ook extra uitdagend. Tuinmeubelen zoals een loungeset zijn perfect voor oefeningen zoals arm dips omdat ze stevig en wat lager zijn. Als je dan toch in de tuin bent, tuinhuizen of schuttingen zijn ook handig voor de work-out. Je kan je tuinhuis of schutting gebruiken voor verticale push-ups tegen de zijwand.

Als je je jeugd wil herbeleven is het een leuke uitdaging om in bomen te gaan klimmen. Dat is namelijk echt een krachtsport waarbij je niet zo kan opgeven als je moe wordt omdat je ook nog weer naar beneden moet.

Cardio in huis is niet saai

Als cardio kan je buiten gaan hardlopen, fietsen of skeeleren. Cardio is echter ook prima thuis te doen. Touwtjespringen of trampolinespringen is onwijs goede cardio oefeningen. Je zal je verbazen hoe inspannend dat is! Mocht je nou geen trampoline hebben, kijk dan even op Marktplaats or Facebook Marketplace. Hier staan regelmatig trampolines in verschillende maten voor zeer lage prijzen. Touwtjespringen hoeft niet per se met een speciaal springtouwtje. Een lang koord of zelfs het snoer van een kapotte stofzuiger is geschikt. Je kan ook gaan voor de wat meer standaard fitness oefeningen zoals Jumping Jacks, sprinten op je plaats, Mountain climbers of boksen.

Een goede cooling-down voor lichaam en geest

Om ervoor te zorgen dat je lichaam rustig en gecontroleerd afkoelt doe je een cooling-down. Je kan een wandeling die steeds verder afneemt in intensiteit combineren met rek en strekoefeningen. Yoga is ook een goede cooling-down voor lichaam én geest waarbij je ook nog eens je flexibiliteit en stabiliteit traint.

Wees bij thuis sporten dus vooral creatief met de dingen die je hebt in plaats van allerlei bijzondere dingen te kopen. Volg YouTube video’s en online lessen die je begeleiden. Succes!

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vandaag
Wat vind jij?
Quizzen
Toplijstjes

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.