Thuisbezorgd manipuleert massaal negatieve recensies 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Thuisbezorgd manipuleert massaal negatieve recensies

We hebben allemaal wel eens wat besteld via Thuisbezorgd.nl. Handig, want via het platform zie je direct waar je de beste pizza, sushi of kapsalon besteld. Twijfel je over de kwaliteit van het eten of heb je geen zin om uren boven de pot te hangen? Dan check je gewoon even de recensies voor een objectieve beoordeling. 

Hoe simpel kan het zijn? Thuisbezorgd en de aangesloten restaurants houden het ook graag overzichtelijk en simpel door alleen met 5 sterren reviews te werken. Alles daaronder laten ze zonder pardon verwijderd. Om je te behoeden voor een avondje badkamer, hebben we het een en ander voor je uitgezocht.

Alles onder de 5 sterren wordt niet getolereerd

Je kent het wel. Je hebt een onbedwingbare trek in een vette hap maar geen zin om de deur uit te gaan. Met een rommelende maag check je het platform van Thuisbezorgd.nl, op zoek naar “the best pizza in town”. De kookkunsten van de pizzeria om de hoek worden voornamelijk beloond met 5 sterren. Reden om te bestellen dus. Eenmaal op je bord blijk je niets minder in je doos te hebben dan een slappe, vette en half-lauwe schijf deeg. Hier en daar probeert een verschrompeld olijfje je nog wanhopig aan te kijken.

Als je niet akkoord gaat, ontvang je een mail van Thuisbezorgd

Met een lege maag en een ontevreden gevoel sla je de doos dicht. Je pakt je smartphone en geeft het restaurant een verdiende 1 of 2 sterren. Niet veel later gaat je telefoon. Het betreffende restaurant belt om te vragen of je de recensie wilt verwijderen. Pardon? Ja, verwijderen inderdaad. Je krijgt dan wél het aankoopbedrag terug. Als je niet akkoord gaat, ontvang je niet veel later een mail van Thuisbezorgd zelf. Of je jouw goedkeuring voor het verwijderen van de review even wit bevestigen.

Bekijk ook:
Chef deelt opmerkelijke nieuwe manier om komkommers wekenlang vers te bewaren

Onzin denk je? Nee hoor. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat deze werkwijze meer regel dan uitzondering is. Dat restaurants liever geen slechte recensies in hun profiel hebben staan snappen we. Maar dat een “onafhankelijk” forum als Thuisbezorgd dit stimuleert gaat toch echt te ver. Binnen de organisatie wordt trouwens ontkend dat dit op grote schaal gebeurd. Dit zou alleen sporadisch voorkomen bij uitzonderlijke gevallen.

Je geld terug of gratis nog een keer bestellen

Nadat het restaurant je gebeld heeft of Thuisbezorgd je heeft gemaild, kun je jouw geld terugkrijgen. Althans, als je eerst de negatieve review verwijderd natuurlijk. Kortingsbonnen of een gratis maaltijd behoren ook tot de mogelijkheden. Lekker, nog een keer zo’n kansloze frisbee naar binnen werken. Het platform Thuisbezorgd heeft zijn mening echter wel bijgesteld nadat het de uitkomst van het onderzoek onder ogen kreeg.

Een kansloze frisbee naar binnen werken

Zo wilden ze er in een eerder stadium niets van weten, nu stellen ze dat het vooral aan de restauranthouders ligt. Zij zouden misbruik maken van de situatie. Dat kan dan wel zo zijn, maar de bevestigingsmail komt toch écht van jullie IP-adres af. Thuisbezorgd geeft in elk geval aan dat ze een onderzoek starten naar de betrouwbaarheid van de recensies. Want, eerlijkheid duurt immers het langst. Gebakken eitje dan maar?

1.5k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.