Tips voor elektrisch rijden met koud weer 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Tips voor elektrisch rijden met koud weer

Helaas wordt het weer wat kouder en dat betekent dat de actieradius van elektrische auto’s heel wat achteruit gaat. Dit komt omdat elektronen die koud zijn minder snel bewegen en door die weerstand verlopen de chemische processen langzamer. Hierdoor neemt de capaciteit van de batterij af en kun je dus minder ver rijden. Dit heeft ook invloed op de snelheid van het opladen, dat gaat namelijk trager. Er zijn manieren waarop je dit tegen kunt gaan en hoe je er juist handig mee om moet gaan.

Warmer aankleden
Net zoals het opwarmen van een koud huis veel energie kost, geldt dat ook voor het opwarmen van een elektrische auto. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om een dikke trui aan te doen. Het wordt afgeraden om een winterjas aan te houden in de auto, aangezien er door de vulling ruimte ontstaat tussen de riem en het lichaam. Daardoor kan de riem in je lichaam snijden in noodsituaties. Dit kan uiteraard voor ernstige verwondingen zorgen.

Auto niet buiten opladen
Als het op een gegeven moment echt gaat vriezen buiten, dan kan de vergrendeling van de stekker vast komen te zitten. De beste manier om dit te voorkomen is om de auto niet buiten op te laden. Dit is voor hybride wagens makkelijker, omdat zij ook een motor hebben die op fossiele brandstof draait. Als je 100% elektrisch rijdt, is het dan misschien beter om een andere oplaadplek te kiezen of dat er geen neerslag op de stekkeraansluiting kan komen. Mocht er door de vorst of neerslag toch schade raken aan je auto, dan is het handig om even te controleren of je WA-autoverzekering of je All-risk autoverzekering die kosten wel dekt.

Lange laadtijd
Doordat de weerstand van de batterij bij koude temperaturen dus groter wordt, duurt het ook langer om op te laden. Dit heeft weer invloed op je reistijd. Houd hier gedurende de koudere maanden rekening mee, om frustraties te voorkomen en op tijd op locatie te zijn.

Gebruik timer voorverwarming
Er is een aantal elektrische auto’s die een functie hebben waarbij je op afstand de auto al kunt laten voorverwarmen. Via een timer kun je het tijdstip installeren waarop je weggaat. Een kwartier van tevoren kan alles dan alvast lekker opwarmen, waaronder de batterij. Als alles eenmaal is opgewarmd, is het extra stroomverbruik om de temperatuur stabiel te houden beperkt.

Stoel- en stuurverwarming
Ondanks dat het in strijd voelt het energieverbruik beperken, kan het inzetten van stoel- en stuurverwarming toch helpen in de koude winterdagen. Ze zijn namelijk minder energieverbruikend dan de warmtepomp die het hele interieur moet opwarmen. Deze warmtepomp wordt namelijk van stroom voorzien door de hoogspanningsbatterij, die ook de elektromotor stroom geeft.

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.