in

Opvallen zonder mensen te ‘storen’

relatiegeschenk

Promotie heeft elk bedrijf nodig. Offline en online. En dan denk je al snel aan adverteren. Maar er is meer, dat weet je waarschijnlijk ook. Waar adverteren vaak veel tijd en geld kost, is er een andere manier van promotie, die daarin relatief voordelig is. Bovendien is het bij adverteren zo dat je verschijnt bij mensen die op dat moment geen aandacht voor je hebben of gewoonweg niet op je zitten te wachten. Je kunt ook opvallen bij de doelgroep, terwijl je doelgroep wél tijd voor je heeft en op je zit te wachten.

Relatiegeschenken

Een goede mogelijkheid om jezelf bekend te maken, zonder mensen te storen, is het gebruik van relatiegeschenken. Wát je precies inzet, ligt aan de doelgroep. Relatiegeschenken hebben als voordeel dat ze, wanneer je met het juiste komt, mensen blij maken. Mensen zeggen er ‘dankjewel’ tegen. Soms hebben ze bovendien nog meer effect dan advertenties of andere manieren. De kunst is alleen wel om iets bruikbaars te geven. Een product met logo dat keer op keer gebruikt wordt, zorgt ervoor dat je vaak wordt gezien en dat je merk in het geheugen blijft hangen. Er zijn veel verschillende soorten, voor verschillende doelgroepen. Zet je het juiste in, dan heb je veel effect voor een relatief kleine investering.

Lees ook:
Online cursussen platform Soofos review

Altijd goed

Er zijn specifieke producten voor specifieke doelgroepen, maar er zijn ook relatiegeschenken die iedereen goed kan gebruiken. Bijvoorbeeld een mok bedrukken. Iedereen drinkt wel eens een kop koffie of thee of maakt een soepje om 4 uur. En zo niet, dan is een mok goed als pennenbakje. Nee, daar is hij niet voor bedoeld, maar who cares? Op die manier wordt je logo net zo vaak gezien. En zo komen we op pennen bedrukken. Dat is ook voor iedereen handig. Het verschil tussen pennen en mokken is wel dat mokken iets waardevoller zijn. Een pen geef je snel als giveaway, om je naam bekend te maken bij een groter publiek. Een mok is meer iets voor een bestaande relatie. Nieuwe relaties aanboren kan overigens ook door de doelgroep te benaderen, zonder iets weg te geven. Passief dus. Er is geen kwestie van ‘moeten’ en toch word je gezien. Bijvoorbeeld door middel van bierviltjes bedrukken en die als sponsor op evenementen neerleggen!

Origineel

Je kunt een ‘gewoon’ geschenk speciaal maken met je eigen bedrukking. Maar je kunt ook een origineel product weggeven. Bijvoorbeeld gadgets. Die zijn voor de jongere doelgroep erg effectief, maar vaak ook voor de zakelijke. Een hippe gadget straalt uit dat je meegaat met de tijd. Dat is bijvoorbeeld een powerbank of draadloze oplader. Die laatste is vooral steeds meer in trek, maar weet wel dat vandaag de dag nog lang niet iedereen een smartphone heeft die draadloos kan worden opgeladen. Ook leuke gadgets zijn speakers. Deze zijn iets meer ‘safe’ om te geven. Tegenwoordig zijn de meeste speakers wel draadloos, maar bruikbaar voor iedereen. Want zeg nu zelf, wie heeft er tegenwoordig nou geen bluetooth?

Lees ook:
Pech. Geld voor je kaartje weg

Duurzaam?

Weet wie je doelgroep is en wat die wil, alvorens je met een relatiegeschenk komt. Een belangrijk punt hierbij om op te letten is duurzaamheid. Veel mensen willen tegenwoordig milieubewust bezig zijn. Het kan nooit kwaad om te laten zien dat jij dit ook belangrijk vindt. In tegendeel! Het kan ervoor zorgen dat mensen voor jou kiezen, in plaats van voor je concurrent. Pennen, mokken en ook gadgets zijn allemaal in duurzame uitvoeringen te krijgen. Soms zijn ze zelfs nog hipper dan de normale. Een speaker van bamboe is bijvoorbeeld hartstikke hip. En natuurlijk zijn er meer relatiegeschenken te krijgen in duurzame vorm, dan alleen de pennen, mokken en gadgets. Zoek en gij zult vinden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De stijging van Urban Nomadisme

Radiosignaal uit ruimte herhaalt zich iedere 16 dagen