Grafisch ontwerpen: zelf aan de slag of inhuren? 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Grafisch ontwerpen: zelf aan de slag of inhuren?

De afgelopen jaren zijn apps als Instagram en Snapchat enorm populair geworden, waardoor vrijwel iedereen zich dagelijks bezighoudt met fotograferen en het uiten van creativiteit. Met allerlei filters, stickers en lettertypen is het namelijk mogelijk om je eigen creaties te maken en op het internet te delen.

Het is dan ook niet gek dat er weer een enorme interesse is in creatieve opleidingen en beroepen, zoals in de online marketingbranche, fashionindustrie en grafische ontwerpwereld. Ondanks dat het eenvoudiger geworden is om zelf online creatief bezig te zijn, is het nog niet zo makkelijk om een grafisch ontwerper 2.0 te worden.

Hoe kun je zelf grafisch ontwerpen?

Zoals hierboven al wel duidelijk werd, is het met de komst van Instagram en allerlei ontwerpprogramma’s steeds makkelijker geworden om zelf te ontwerpen. Zo kun je met gratis apps, zoals Canva, zelf een LinkedIn-banner maken of een Instagram story. In templates kun je standaard foto’s vervolgens vervangen voor jouw eigen foto’s en de tekst tover je om tot een passende quote. Op die manier heb je dus in een handomdraai je eigen story, logo of banner ontworpen! Ook kun je met een speciale pen op een Ipad of tablet tekenen, waardoor je makkelijker zelf designs kan maken. Bovendien is het zeer eenvoudig om je eigen ontwerp aan te passen of te gummen.

Bekijk ook:
Unieke verzendverpakkingen: Dit zijn de nieuwste trends voor webshops in 2024

Wat is het verschil tussen een amateur en professional?

Hoewel designprogramma’s het amateuristische ontwerpers erg makkelijk maakt om zelf aan de slag te gaan als ontwerper en de mooiste eigen creaties te maken, kan het geen overbodige luxe zijn om voor zakelijke doeleinden een professional in te schakelen. Hij of zij kent namelijk daadwerkelijk de kneepjes van het vak en kan een authentiek flyer maken of logo ontwerpen. Hiervoor heeft de grafisch ontwerper een jarenlange opleiding gevolgd en hoogstwaarschijnlijk praktijkervaring opgedaan, waardoor de ontwerpen waarmee deze expert zal komen, te allen tijde uniek en doeltreffend zijn. Zeker met het belang van een krachtige marketingafdeling in het achterhoofd, kan het het overwegen waard zijn om een professionele grafisch ontwerper in te huren voor bedrijfsdoeleinden.

In contact komen met een professioneel grafisch ontwerper

Een grafisch ontwerper is vaak werkzaam via een designbureau, waardoor het van belang is om met één van deze bureaus in contact te komen. Zij kunnen je namelijk niet alleen koppelen aan een geschikte ontwerper, maar weten ook vaak waar jouw wensen en behoeften liggen. Op die manier kunnen ze met je meedenken, je adviseren en op basis daarvan met een grafisch ontwerper in contact laten brengen. Mogelijk dacht jij namelijk alleen een nieuw logo nodig te hebben, maar gaat hierachter schuil dat een nieuwe huisstijl een betere optie is. Geen overbodige luxe dus om hierin geadviseerd te worden door mensen die zich als een vis in het water voelen in de ontwerpwereld!

1.3k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.