in ,

Wanneer winterbanden?

De vraag die ieder najaar weer opspeelt; moet ik mijn auto op winterbanden zetten of niet? De een zweert erbij, de ander vind het onzin. Wanneer zijn winterbanden nodig? De vuistregel is dat onder 7C een winterband meer grip zou moeten hebben dan een zomerband. Anders geformuleerd; van oktober tot Pasen kun je het best op winterbanden rijden. Het is wel sterk afhankelijk van het type en merk band en hoe deze is gemaakt, zie ook profiel.

Er zijn meer dan 200 bandenmerken, waarvan ongeveer 15 merken samen zo’n 85% van de markt in handen hebben. De prijzen variëren sterk van low budget tot premium. Om een band te kunnen beoordelen, wordt er gelet op rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek.

Winterbanden Duitsland

Een veelgehoorde opmerking is dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Zeker aan de grensstreek wordt dit regelmatig besproken als mensen hun boodschappen net even over de grens willen halen. En iedereen die op wintersport naar of door Duitsland komt, heeft hier ook mee te maken.

Winterbanden zijn in Duitsland niet verplicht. Dit staat nergens letterlijk in de wet. Het is een misvatting. Maar…, in de Duitse wet staat wel “dat je de auto moet hebben voorzien van banden die geschikt zijn voor de betreffende weersomstandigheden”. Het advies is daarom meestal, rijd op winterbanden in Duitsland. Mocht je bijvoorbeeld bij een ongeval betrokken raken, dan zal de verzekering zeker nakijken of je op winterbanden reed of niet.

Lees ook:
4 tips om de goedkoopste vliegtickets te scoren

Winterbanden profiel

Het profiel van een winterband is anders dan dat van een zomer- of all season band. Een winterband heeft zogenoemde lamellen, die zorgen voor een betere grip op ijs. Het materiaal van de band is ook van een zachter compound (rubbersoort) gemaakt. Vergelijk het eens met het profiel van een sneaker of dat van een wandelschoen.

winterbanden profiel versus zomerbanden

Winterbanden test

Om in het doolhof van banden je weg te vinden, kun je een winterbandentest raadplegen. De ADAC (vertaald: Algemene Duitse Automobiel Club) is de belangrijkste tester op dit gebied. De Nederlandse ANWB laat (winterbanden) testen uitvoeren door de ADAC.

Daar is een vaste testcrew aanwezig bestaande uit een testleider, 3 testrijders en een aantal monteurs voor de bandenwissels. Testrijders krijgen een interne, 4-jarige opleiding voor de bandentests. Daarnaast worden de testrijders regelmatig getraind in sessies met experts. Dit soort trainingen is er op gericht het testen te coördineren (wat is de waarneming in de auto tijdens het testen, wat wil dit dus zeggen). De testcrew voert alle testonderdelen uit, behalve de slijtage tests in konvooi. Hiervoor wordt een extern bedrijf ingehuurd.

Op nat wegdek wordt gekeken naar remmen, aquaplaning en wegligging en zijdelingse grip zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op sneeuw wordt getest voor remmen en de grip bij wegrijden en sturen. Op ijs wordt gekeken naar remmen en sturen. Verder wordt ook het geluid van de banden getest, zowel voor inzittenden als voor omwonenden, en natuurlijk het brandstofverbruik als gevolg van de rolweerstand van een band.

Lees ook:
De voordelen van goede Volkswagen Polo velgen

De resultaten van de winterbanden test van 2019 lees je hier: ANWB winterbandentest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vitaminepillen zin of onzin?

NikkieTutorials is transgender