De meeste gewone mensen doen er jaren over om een beetje saldo op te bouwen op een loyalty card voor een hotel of luchtvaartmaatschappij. Een 51-jarige Japanse vrouw en haar zoon van 31 ging dat niet snel genoeg en bedachten een lucratief businessmodel door een boekingssite op geraffineerde wijze loyalty punten afhandig te maken.
Het creatieve koppel uit Kyoto maakte aan de lopende band hotelreserveringen, waarbij er telkens loyalty points, of beloningspunten, door de boekingssite werden toegekend. Uiteindelijk bleek het tweetal zo’n 3250 boekingen te hebben gedaan, die vervolgens weer net zo hard op het laatste moment werden geannuleerd.
Gratis hotelovernachtingen
In totaal hadden de twee hotelliefhebbers een aantal punten ter waarde van ongeveer 20.000 euro verzameld. Dit tegoed kon uiteindelijk worden gebruikt om nieuwe reserveringen mee te boeken. Uiteraard betroffen dit hotelovernachtingen die wel gewoon werden benut. Onbedoeld had de boekingssite zo meegewerkt aan de gratis hotelovernachtingen voor het Japanse duo
Valse reserveringen
In november liepen de vrouw en haar zoon uiteindelijk tegen de lamp toen er drie valse reserveringen aan het licht kwamen. Dit was reden genoeg voor de boekingssite om verder te zoeken, met als resultaat dat bleek dat er een veelvoud van dit soort ‘reserveringen’ had plaatsgevonden. De schade voor de hotels loopt op tot bijna een miljoen euro vanwege op het laatst niet geboekte kamers.
Plaats een reactie