Poll: Aan wat voor tv-commercials erger jij het meest? 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Poll: Aan wat voor tv-commercials erger jij het meest?

Wij Nederlanders kijken graag naar de televisieprogramma’s. De gemiddelde Nederlander is dagelijks voor 2 uur en 34 minuten achter de buis terug te vinden. Het grootste deel bestaat uit leuke content, maar de hoeveelheid reclames op de televisie moeten wij ook zeker niet onderschatten. Een reclameblok duurt al snel zeven of acht minuten. Daarnaast worden wij ook doodgegooid met reclames in bushokjes, kranten en op het internet. Een Nederlander zou dagelijks 1546 keer worden geconfronteerd met promotie-uitingen. En toch blijven de televisiereclames het beste hangen. Dat kan zijn omdat het legendarische reclames zijn die grappig zijn of omdat het voor grote ergernis zorgt.

Online gokreclames steeds meer op de televisie

In oktober 2021 werd het online gokken legaal en mochten de online casino’s ook adverteren op de televisie. Dat lieten de kansspelaanbieders zich geen twee keer zeggen. In de avonduren verschijnen er aan de lopende band gokreclames op tv, zoals die van BetCity.nl, de TOTO en Bet365. In de reclames komen allerlei bekendheden voorbij. Je moet denken aan oud-voetballers zoals Andy van der Meijde, Nathan Rutjes, Wesley Sneijder, Sjaak Swart en Wim Kieft. De TOTO koos voor andere ambassadeurs, namelijk Kim Feenstra en Hans Klok. Echter zal er binnenkort een verbod ingaan, waardoor er geen gokreclames meer te zien zijn op de televisie. Dat is voor mensen die zich aan deze reclames ergeren natuurlijk zeer goed nieuws.

Bekijk ook:
Nederlandse tradities en gewoontes die de rest van de wereld niet begrijpt

Reclames verpakt als televisieprogramma’s

Je moet voor de grap eens de televisie op een zaterdagmiddag of zondagmiddag aanzetten en zappen naar RTL. Er verschijnen dan allerlei bijzondere programma’s op de televisie, waar eigenlijk geen enkele lijn in zit. Het zijn namelijk reclameprogramma’s, die enkel aandacht besteden aan onderwerpen als een bedrijf daarvoor een geldbedrag neerlegt. De bedrijven betalen al snel enkele duizenden euro’s om voor enkele seconden in beeld te komen, simpelweg voor promotie. De Waterontharder.com was enige tijd vrijwel in ieder programma te zien en dat zorgde voor veel irritatie bij de kijkers.

It’s a summer holiday

De Nederlander gaat graag op vakantie, maar is minder dol op de reclames die over dat onderwerp gaan. De aandacht gaat dan vooral uit naar de reclames van Sunweb. De irritatie zit hem in de jingle en de slagzin ‘It’s a summer holiday’. De makers van de commercial zullen zeker niet ontevreden zijn, want de irritatie zorgt juist voor de bekendheid.

Decupre matrassen

Decupre matrassen zijn inmiddels bekend, wat vanzelfsprekend komt door het grote aantal televisiereclames van het bedrijf. Het is ook gelijk één van de vervelendste commercials op de Nederlandse televisie. De eigenaar noemt zichzelf doctorandus, wat voor ergernis zorgt bij de kijkers. Leuk detail, de eigenaar behaalde de master in business administration en dat heeft vrij weinig te maken met de optimalisatie van matrassen. In de reclame ligt de aandacht wel bijzonder specifiek op de vermeende hoge kwaliteit van de matrassen.

Bekijk ook:
De vijf hipste planten van dit moment

Haribo kiest voor kinderstemmen

Het snoepgoedmerk Haribo koos ervoor om volwassenen te gebruiken in de reclames, maar kinderstemmen te gebruiken. Een combinatie die niet in de smaak is gevallen bij de kijkers. Er zijn zelfs kijkers die beweren er ‘heel chagrijnig’ van te worden. Naast de kinderstemmen spelen de volwassenen ook met het snoepgoed, natuurlijk ook niet een al te best voorbeeld voor de kinderen.

Tandartsen gaan gewoon naar huis

Oral-B wist eveneens de irritatie op te wekken bij de Nederlandse televisiekijkers. Enige tijd geleden kwam er een nieuwe commercial uit, waarin het bedrijf de klanten een vraag stelt. ‘Weet jij wat tandartsen doen om hun mond schoon te houden?’. Aangezien het bedrijf tandpasta verkoopt ligt het antwoord nogal voor de hand. ‘Ze gaan gewoon naar huis!’. De kijker heeft opvallend genoeg veel moeite met deze reclame.

  • Poll: Aan wat voor tv-commercials erger jij het meest?

    • Reclames over vakantie-reizen
    • Gokreclames
    • Speelgoedreclames
    • Reclames over lichamelijke verzorging
    • Supermarktreclames
Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2.5k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.