Facebook gaat racistische reclames strenger aanpakken 13
Saved Read later
Deel dit bericht

Facebook gaat racistische reclames strenger aanpakken

Een paar weken geleden zijn negen Amerikaanse belangengroepen de petitie #StopHateforProfit begonnen. Facebook is een groot platform met maar liefst 2,3 miljard gebruikers, de belangengroepen vinden dat Facebook te weinig doet om haat zaaien en desinformatie te bestrijden en hebben daarom adverteerders opgeroepen om Facebook te boycotten.

Facebook heeft al eerder een organisatie opgebouwd van 15.000 moderatoren en zestig mediabedrijven die fact checks uitvoeren aan de hand van meldingen van gebruikers. Dit blijkt echter volgens de belangengroepen nog steeds niet voldoende te zijn.

Volgens Zuckerberg verbiedt Facebook in advertenties voortaan ‘een bredere categorie van haatdragende content'. Zo mag er in advertenties niet geclaimd worden dat “mensen van een bepaald ras, etniciteit, afkomst, religie, kaste, seksuele geaardheid, genderidentiteit of immigratiestatus een bedreiging vormen voor de fysieke veiligheid, gezondheid of overleving van anderen”.

Ook advertenties die “suggereren dat immigranten, migranten, vluchtelingen en asielzoekers inferieur zijn of uiting geven aan minachting, ontslag of afkeer jegens hen” zijn verboden.

Bekijk ook:
De spreidingswet in Nederland komt eraan, maar hoe zit dat met de rest van Europa?

Mark Zuckerberg (oprichter van Facebook) heeft altijd geroepen dat politici op zijn platform mogen zeggen wat ze willen, mits het binnen de wet valt.

Het bedrijf boekte afgelopen jaar 71 miljard omzet en 18,5 miljard winst op de advertentiemarkt. Adverteren is dus een grote bron van inkomsten voor het social media platform. Bedrijven die zich aansloten bij #StopHateforProfit zouden de maand juli niet adverteren op het Amerikaanse deel van Facebook.

Omstreden uitlatingen van politici zullen nog steeds zichtbaar zijn, maar worden nu voorzien van een label waarop staat dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. Zuckerberg wilde eerder niet aan deze voorwaarde voldoen, maar lijkt nu toch onder de druk gezwicht te zijn.

Berichten over informatie met betrekking tot verkiezingen zullen ook voorzien worden van een label. Het label stuurt Facebook gebruikers door naar een pagina met informatie van de autoriteiten.

1.1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.