Het is jou vast weleens overkomen. Eenmaal aangekomen bij de supermarkt wil je een winkelkarretje pakken, maar ontdek je tot jouw grote frustratie dat je geen winkelmuntje op zak hebt. Of bent verloren. Balen! Dan kun je twee dingen doen. Een winkelmandje pakken of wéér om een muntje vragen bij de klantenservice- om deze vervolgens weer te verliezen. Is er iets irritanter dan dat?
Albert Heijn heeft de struggles erkent en besluit als eerste supermarkt het beleid van winkelmuntjes drastisch te veranderen. Valt er al een last van je schouders af?
Verdwijnen
Winkelmuntjes worden vooral geassocieerd met veiligheid en als preventiemiddel voor diefstal. Zolang de winkelkarretjes vaststaan met een ketting en deze niet zomaar geopend kunnen worden, gaat niemand hiermee aan de haal. Tenminste, dat is altijd de opvatting geweest van verschillende supermarkten.
Tijdens de landelijke lockdown is het tegendeel bewezen. In deze periode stonden de winkelkarretjes veelal los, om zo het aantal klanten in de winkel bij te kunnen houden. En tot ieders verbazing werden deze netjes teruggezet. Albert Heijn heeft aan de hand daarvan besloten de winkelmuntjes voortaan af te schaffen. En dit heeft nog een andere reden.
Vervelend
Er zijn genoeg klanten die doorgaans een winkelmuntje vergeten of geen contant geld op zak hebben. Klanten geven vooral aan dit erg vervelend te vinden. Onder andere om deze reden, besluit Albert Heijn het beleid drastisch om te gooien en de winkelmuntjes af te schaffen.
Daarbij komt dat de productie van de muntjes zelf alles behalve duurzaam is en het milieu nadelige gevolgen ondervind hierdoor.
Wie volgt?
Albert Heijn lijkt voorlopig nog de eerste en enige supermarkt in Nederland te zijn die deze ‘nieuwe manier’ van winkelen toepast. Andere supermarkten hebben zich nog niet gemeld. Wellicht kunnen we in de toekomst meer losstaande winkelkarretjes verwachten. Hoe fijn zou dat zijn?
Plaats een reactie