in ,

Het aantal rokers in de leeftijdscategorie 20-24 blijft onverminderd groot

Het is opvallend te noemen dat het aantal rokers in de leeftijdsgroep 20-24 jaar groot blijft. Temeer omdat er al jarenlang sprake is van een daling van het aantal volwassen rokers. Dat geldt voor de jongvolwassen rokers dus blijkbaar niet. Vanaf het jaar 2014 is het al zo dat nog net geen een op de drie in de leeftijd tussen 20-24 jaar rookt. Dat betekent dat er sprake is van een stabiel aantal rokers in deze groep. Het totale aantal rokers is vanaf 2014 tot vorig jaar wel gedaald met 4 procent van 26 procent naar 22 procent.

Gelegenheidsrokers

Bij het onverminderd groot blijven van het aantal rokers van 20-24 jaar is het wel zo dat het hier vooral om gelegenheidsrokers gaat. Zo zijn er maar betrekkelijk weinig jonge volwassenen die iedere dag roken. Overigens is van jongeren ook bekend dat zij in plaats van traditioneel roken graag gebruikmaken van een e smoker. Dat heeft onder meer te maken met de enorme keuze aan smaakjes.

Onder de traditionele rokers in de jongerengroep geldt dat de sigarettenmaker vaak favoriet is. Dat komt omdat de kosten van het zelf maken van sigaretten lager liggen dan kant-en-klare sigaretten kopen. Het Trimbos-instituut vindt het uitblijven van een daling van het aantal rokende jongeren overigens zorgelijk. Het is juist voor deze leeftijdsgroep zo belangrijk om vroeg te stoppen. Het stoppen met roken in de toekomst is alleen maar lastiger.

Waarom is er geen sprake van een daling?

Het is natuurlijk de vraag waarom er onder de rokende jongvolwassenen geen sprake is van een daling. Het Trimbos-instituut heeft daar mogelijk wel een verklaring voor. De kans bestaat bijvoorbeeld dat jongeren niet goed zijn te bereiken om hen voor te lichten over de negatieve gevolgen van roken. Ook schakelen jongeren minder vaak hulp in bij het stoppen met roken. Dat is weer nadelig omdat de kans op stoppen met roken groter is bij het gebruikmaken van ondersteuning of hulpmiddelen.

Een andere reden waarom er geen daling is waar te nemen, is door de tabaksmarketing die gericht is op jongeren. Er zijn natuurlijk veel influencers actief die grote groepen jongvolwassenen bereiken. Als de tabaksindustrie daar gebruik van maakt dan is er sprake van een groot bereik. Er zijn ook jongeren die aangeven dat roken voor hen een ontspannend moment biedt. Dat kan betekenen dat jongvolwassenen te maken hebben met onderliggende problemen, waar stress een belangrijke rol in speelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.