Wat komt er allemaal kijken bij elektrisch rijden?

0 Shares

Elektrisch rijden wordt wereldwijd steeds populairder. Sinds 2020 rijden er meer dan 10 miljoen elektrische auto’s rond op de wereld en ook in Nederland kiezen steeds meer mensen voor deze auto’s. Elektrisch rijden heeft verschillende voordelen, waardoor steeds meer mensen hier gebruik van maken. Toch is deze overstap wel even wennen, want een elektrische auto is in de praktijk net wat anders dan we allemaal gewend zijn. In dit artikel hebben we een paar van deze gewenningspuntjes op een rij gezet:

Laadpalen

Bij elektrisch rijden spreken we van een auto die rijdt op een elektromotor. Hiervoor gebruikt de auto een accu en die moet om de zoveel tijd worden opgeladen. De accu van een elektrische auto laad je op met een ev charging station; oftewel een laadpaal.

Als je elektrisch gaat rijden moet je dus rekening houden met een laadpaal. Deze zijn genoeg te vinden in de openbare ruimte, maar veel eigenaren van een elektrische auto laten deze ook thuis installeren, zodat ze ook daar de auto kunnen opladen. Dat betekent dus dat je een laadpaal en een bijbehorende transformatorstation thuis moet laten installeren.

Laadpalen

Opladen kost tijd

Een nadeel van een elektrische auto is dat het opladen ervan flink wat tijd in beslag neemt. Het opladen van een elektrische auto gaat namelijk niet zo snel, dus hier moet je dan altijd rekening mee houden in de planning. De duur van een laadbeurt is onder meer afhankelijk van het soort laadpaal en de auto. Zo ben je bij een normale laadpaal al gauw enkele uren bezig met het opladen. Een snellaadpaal kan dit binnen een uurtje voor elkaar krijgen, al is dit vaak wat duurder.

Opladen elektrische auto kost tijd

Kosten van laden

De kosten van laadpalen kunnen ook nog wel eens verschillen. Zo is het laden bij een thuispunt vaak goedkoper dan het laden bij een laadpunt in de openbare ruimte. Wel is elektrisch rijden qua brandstof goedkoper dan een benzineauto. Dus dat is een voordeel van deze keuze.

Kosten laadpalen

Actieradius

Bij elektrisch rijden moet je altijd rekening houden met de actieradius; dit is de afstand die een auto kan rijden op één acculading. De actieradius is per elektrische auto verschillend en is onder meer afhankelijk van de accu en het verbruik van de auto. Simpelweg komt het er vaak op neer dat duurdere auto’s een hogere actieradius hebben.

time-lapse photography of city buildings

Geen versnellingen

Wat ook vaak wennen is voor mensen die voor het eerst in een elektrische auto rijden is het feit dat deze geen versnellingen heeft. Een elektrische auto is namelijk altijd een automaat. Dat komt doordat de auto een elektromotor heeft en daar zijn geen versnellingen bij nodig. Even schakelen als je op de snelweg komt, zit er dus niet meer in.

turned-on monitor inside vehicle

Stille auto

Een elektrische auto maakt bijna geen geluid en hoor je dus bijna niet. Dat is ook weer even wennen als je een brommende auto gewend bent!

black bmw m 3 coupe on road during daytime

Geen aanhanger of caravan

Veel elektrische auto’s zijn vaak niet te combineren met een aanhanger of caravan. Er zijn wel elektrische auto’s die dit kunnen, maar die zijn in de minderheid. Wil je graag met de caravan op vakantie, dan moet je hier goed op letten!

Elektrische auto vakantie

Nick

Hey, ik ben Nick. Ik heb een passie voor films, televisieseries, schrijven, lezen, games, politiek, sport en social media. Als Trendwatcher zal ik vooral de focus op deze onderwerpen leggen. Ooit hoop ik nog een boek te schrijven, maar voor nu blijft het vooral bij artikelen voor websites. Veel leesplezier gewenst!

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.