De meerwaarde van de Design Thinking 12
Saved Read later
Deel dit bericht

De meerwaarde van de Design Thinking

Design Thinking. De kans is groot dat je de term als ondernemer een keer voorbij hebt zien komen en menig innovatiebureau maakt er al gebruik van. Maar wat houdt het precies in en hoe effectief is het nou eigenlijk? In dit artikel vind je alles wat je wil weten over de stapsgewijze methode en zal je de meerwaarde ervan ontdekken.

Wat is Design Thinking?

Beter goed gestolen dan slecht bedacht, zal de filosofie zijn geweest toen de methode van de designwereld kwam ‘overwaaien’ naar allerlei andere werkvelden. Ontwerpers hebben namelijk een hele andere manier om naar problemen en vraagstukken te kijken en deze blijkt uiterst effectief te zijn. In de methode staat de mens centraal en wordt er gedacht vanuit de behoefte van de doelgroep. Hoe voelt jouw doelgroep zich bij je product of dienst, waar liggen de behoeftes en kan je die vervullen? De Design Thinking-methode dwingt je om je bureau te verlaten en echt in contact te staan met je doelgroep.

Hoe het werkt

Design Thinking bestaat uit vijf stappen: empathize, define, ideate, prototype en test. De stappen behoeven allemaal een korte toelichting die hieronder volgt.

  • Empathize: dit is een van de meest kenmerkende stappen van de methode. Het is de bedoeling dat je in de huid kruipt van je doelgroep. Zo kijk je vanuit een ander perspectief naar je product of dienst. Door middel van gesprekken, interviews, polls en/of enquêtes kom je erachter waar moet je product aan voldoen. Hoe moet het eruit zien? Waarom? Wat is er vervelend aan de situatie van je doelgroep en hoe biedt jouw product een oplossing? Het is belangrijk dat je zo dicht mogelijk bij het gevoel van je klant komt zodat je écht begrijpt waar de behoeftes liggen.
  • Define: aan de hand van de informatie die je uit de eerste stap hebt verkregen, definieer je heel nauwkeurig het probleem.
  • Ideate: nadat je het probleem hebt vastgesteld kan je oplossingen verzinnen. Brainstorm en verzin zoveel mogelijk ideeën. Probeer meerdere oplossingsrichtingen te bedenken. Uit die stapel ideeën kies je er vervolgens een paar die je het meest effectief lijken en het meeste energie geven.
  • Prototype: het is nu tijd om de ideeën uit te werken in een eerste versie. Dit doe je in de vorm van een prototype. Dat betekent een goedkope en vereenvoudigde, maar werkende versie van de gekozen oplossingen. Deze kan je vervolgens testen binnen het team of bij mensen in je directe omgeving. Hieruit vergaar je belangrijke feedback voor je eindproduct.
  • Test: de laatste fase uit dit model is de test. Tijdens deze stap test je het uiteindelijke product op de doelgroep. Dit moet echter niet worden gezien als het eindpunt van het ontwerpproces. Uit de test komen vaak allerlei feedbackpunten die toepassing hebben op de voorgaande stappen. Dat betekent dus dat je met de nieuwe input weer kan schaven en de stappen kan doorlopen.
Bekijk ook:
Een robot als babysit – hoe makkelijk willen we het hebben?

De meerwaarde van de Design Thinking 14

Waarom juist nu?

Met de komst van het internet is de concurrentie moordend. Kan jij niet voldoen aan de vraag van de klant? Dan kan de klant in de meeste gevallen zijn behoeftes wel vervullen bij een andere aanbieder. Het is dus meer dan ooit belangrijk om de behoeftes van de doelgroep centraal te stellen om zo je klanten te behouden. Onthoud ook dat de behoeftes van de klant constant verschuiven en dat het daarom verstandig is om de stappen van de Design Thinking-methode regelmatig te doorlopen.

In de praktijk

Voor veel ondernemers klinkt het toepassen van de methode als een behoorlijke kluif. Toch blijkt de methode in de praktijk vaak uiterst effectief en de moeite waard. Het is daarnaast ook toepasbaar op allerlei werkvelden en trajecten. Zo wordt de Design Thinking-methode bijvoorbeeld niet alleen bij innovatietrajecten gebruikt, maar valt het ook uitstekend toe te passen op digitale transformatietrajecten van bedrijven, laat digital marketing bureau Digital Inside weten.

1.3k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.