Review Netflix Snowpiercer 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Review Netflix Snowpiercer

Het verhaal van Snowpiercer is even fascinerend als benauwend: de aarde is bevroren en de hele beschaving zet zich voort in een trein die eindeloos rondjes rijdt. De trein is verdeeld in klassen, met als laagste klasse de staartjes.

Deze groep mensen is zonder ticket aan boord gekomen en leeft in het achterstel als illegalen in armoede en honger. Ze hebben feitelijk geen levensrechten aan boord van de trein waar Mr. Wilford de baas over is. Gedurende het verhaal komen we erachter dat Mr. Wilford al heel lang niet meer is gezien. Dat is niet het enige vreemde. Er is ook een moord gepleegd die Andre Layton, een van de staartjes, moet zien op te lossen. Ondertussen dreigt een opstand te ontstaan tegen de sociale hiërarchie.

Goede bedoelingen

Het meest intrigerende personage is Melanie Cavill die tijdens de eerste 7 afleveringen overkomt als een über-slechterik. Haar acties zijn gewelddadig, manipulatief en stralen machtslust uit. Toch is Cavill’s karakter allesbehalve ongecompliceerd. We leren langzaam maar zeker wat haar ware motieven zijn: de mensheid in leven houden. Eigenlijk is Cavill het enige personage met een boeiende karakterontwikkeling. Dat Leighton zich zal ontwikkelen tot leider van de revolutie is vanaf het begin af aan al duidelijk. Aan het eind van het seizoen zien we dat Cavill haar leven riskeert om een reparatie aan de trein uit te voeren

Bekijk ook:
Zo creëer je thuis de ultieme luisterervaring

Klassenmaatschappij

De ongelijkheid in Snowpiercer wordt enigszins clichématig uitgedrukt. Het kleine groepje elite zit de hele dag te dineren in de mooiste entourage en aan het einde van de dag trekken ze zich terug in luxe vertrekken. De andere klassen doen al het werk, krijgen simpel eten en hebben geen privacy. Wie de film Snowpiercer heeft gezien, weet dat de staartjes leven van eiwitrepen gemaakt van samengeperste insecten. Het decor van het achterste treinstel waar de staartjes leven is wel geloofwaardig uitgevoerd. Er is niks in dat treinstel dat duidt op comfort of onderhoud.

Een soort detective

Een groot deel van de schermtijd wordt besteed aan het oplossen van een mysterieuze moord. De serie lijkt daardoor in het begin op een detective en daar moet je maar net van houden. Waarom de schrijvers gekozen hebben voor een moord in plaats van een ander scenario is onduidelijk. Er waren genoeg andere boeiende verhalen geweest die ze hadden kunnen kiezen, want de trein is uiterst fascinerend. De trein fungeert bijvoorbeeld als een gesloten ecosysteem. (Ze maken trouwens wel water van ijs.)

Bekijk ook:
Deze 6 LEGO-sets helpen jou de herfst en winter door

Realisme

De ongeloofwaardigheid zit hem vooral in hoe mensen doen. Geweld en egoïsme zijn een groot onderdeel van het verhaal van Snowpiercer. Als je in gedachte houdt dat al deze mensen in één trein leven, vraag je je af of mensen geen groter gevoel van mildheid tegenover elkaar ontwikkelen. De mensen in de trein zijn de laatst overlevenden op aarde en toch kiezen ze ervoor om op gespannen voet met elkaar te staan. Misschien gaat het verhaal meer over onze eigen pretenties dan over Snowpiercer zelf.

De serie staat al een tijdje op Netflix en is nog steeds te bekijken.

1.2k

Log In