Veel zware voertuigen moeten verplicht een digitale tachograaf hebben. Maar, wat is een digitale tachograaf precies, en voor welke voertuigen is deze tachograaf verplicht? In dit artikel geven we antwoord op deze vragen en beantwoorden we ook andere veel gestelde vragen over de digitale tachograaf!
Wat is een digitale tachograaf?
Een tachograaf is een instrument waarmee de rijtijd, de rijsnelheid, de rusttijd en afgelegde afstand van een voertuig wordt geregistreerd.
Men maakt doorgaans onderscheid tussen twee type tachografen:
- Analoge tachograaf; hierbij wordt er gebruik gemaakt van een tachograafschijf.
- Digitale tachograaf; hierbij wordt er gebruik gemaakt van een chauffeurspas of bestuurderskaart.
Voor welke voertuigen is een digitale tachograaf verplicht?
Een digitale tachograaf is volgens een Europese verordening sinds 2006 verplicht voor zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer. Specifiek is een digitale tachograaf verplicht voor de volgende voertuigen:
- Lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer. Deze hebben tevens een datum van eerste toelating van na 1 januari 2006.
- Nieuwe vrachtwagens (inclusief aanhangers), waarvan het maximale toegestane gewicht meer dan 3.500 kilo bedraagt. Dit gewicht bestaat uit het eigen gewicht én het maximale laadvermogen.
- Nieuwe bussen die meer dan 8 personen vervoeren. Hierbij wordt de bestuurder niet meegerekend.
- Nieuwe touringcars die meer dan 8 personen vervoeren. Hierbij wordt de bestuurder tevens weer niet meer gerekend.
Hoe wordt een digitale tachograaf uitgelezen
Een digitale tachograaf uitlezen kan op verschillende manieren worden gedaan. Vroeger werd dat vooral handmatig gedaan, maar tegenwoordig zijn er ook systemen waarmee de gegevens van een digitale tachograaf op afstand uitgelezen kunnen worden. Dit biedt meerdere voordelen. Zo zijn de zogenaamde download keys niet meer nodig. Is er geen risico meer dat mensen vergeten het geheugen te downloaden. En is er altijd een up-to-date archief beschikbaar waar alle data van de ritten op staat.
Hoe werkt een tachograaf?
Er zijn verschillende soorten tachografen, maar in principe werken ze doorgaans hetzelfde. Het proces begint wanneer een chauffeur de bestuurderskaart plaatst bij het begin van de werkdag of aan het begin van de rit. Dan geeft de chauffeur aan in welk land hij op dat moment aanwezig is. Vervolgens worden de geplande rusttijden en andere werkzaamheden ingevoerd. Een digitale tachograaf noteert automatisch andere data, zoals het kenteken en de kilometerstanden. Dit gaat door totdat de chauffeur aangeeft klaar te zijn met werken. Deze gegevens worden opgeslagen en vervolgens wordt hiermee gecontroleerd of de chauffeur geen overtredingen heeft begaan.
Wat is een Smart Tachograaf?
Een Smart Tachograaf behoort tot de tweede generatie van de Digitale Tachografen. De Smart Tachograaf is door een Europese Verordening verplicht voor vrachtwagens en bussen die vanaf 15 juni 2019 op kenteken worden gezet.
Wat moet je doen als de kaart kwijt of defect is?
Als je de kaart niet meer kan gebruiken, dan moet je binnen zeven kalenderdagen een vervangende kaart aanvragen. Na het indienen van de aanvraag krijg je een verklaring waarmee je weer mag rondrijden totdat je weer een nieuwe kaart hebt.
Hoeveel kost een bestuurderskaart?
Een bestuurderskaart kost 112,53 euro. Dit tarief is inclusief 21 procent btw. Dit tarief ligt vast in de “Regeling tachograafkaarten”. Een tijdelijke bestuurderskaart, een bestuurderskaart non EU, een bedrijfskaart, een werkplaatskaart en een controle kaart kosten ook 112,53 euro.
Plaats een reactie