Zijn de bezoekersaantallen van je website om te huilen? Natuurlijk, dat kan met de grote concurrentie op Google te maken hebben. Maar laten we wel eerlijk blijven, dit is niet volledig de schuld van het internet. Heb je er weleens aan gedacht om je website SEO-proof te maken?
SEO bestaat uit verschillende onderdelen en deze helpen om je website zichtbaarder te maken voor internetgebruikers. Het gaat niet alleen om de welbekende keywords, maar óók backlinks maken een verschil. In dit artikel lees je hier meer over. Lees dus vooral verder.
Wat betekent SEO?
Ben je geen doorgewinterde internetgebruiker? Laten we beginnen door eerst de betekenis van SEO door te nemen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Vertaald naar het Nederlands betekent dit zoekmachineoptimalisatie.
SEO is eigenlijk een verzamelnaam voor het, kosteloos, verbeteren van je online-positie binnen de zoekresultaten van Google. We zijn het met je eens dat dit een beknopte samenvatting is, maar dit is wel waar het uiteindelijk op neer komt. Omdat SEO uit verschillende onderdelen bestaat, zijn er verschillende stappen die je als website-eigenaar kunt ondernemen.
Wat is het belang van goede keywords?
Content schrijven is onvermijdelijk als je de eigenaar bent van een website. Dit zijn geschreven teksten en juist deze teksten geven meer informatie over het doel van je website, producten en over jezelf als eigenaar. Deze teksten lenen zich prima voor het verwerken van keywords. Maar wat voor belang heb je hierbij? Dat kan het volgende zijn:
- Doelgroep bereiken: Door de juiste keywords kun je gemakkelijk je doelgroep bereiken, wat je verkopen en bezoekersaantallen vergroot
- Doel van de teksten: Het doel en onderwerp van de tekst wordt vrijwel direct duidelijk, wat voor zowel de bezoekers als Google als prettig wordt ervaren
- Goed voor de zoekresultaten: Als je veel gezochte keywords in je content verwerkt, is de kans groter dat je bovenaan de zoekresultaten eindigt
Hoe kan ik goede keywords vinden en gebruiken?
Keywords zijn niet alleen belangrijk voor de positie van je website, het geeft ook sturing aan je teksten. Als je je teksten zelf schrijft, is dat natuurlijk een groot pluspunt. Maar hoe kom je aan goede keywords en hoe gebruik je ze?
In de eerste plaats is het belangrijk om je teksten niet vol te gooien met keywords. De kunst is, om dit op een subtiele manier te doen. Google heeft het direct in de gaten als de teksten puur voor de zoekmachines worden geschreven en bestraft dit. Bovendien kan het irritatie opwekken bij lezers.
Het is van belang om keywords te zoeken die passen bij het doel van je website én over een groot zoekvolume beschikken. Hoe meer een woord wordt gezocht, hoe beter is het om deze te verwerken. Via SEO-tools kom je erachter welke keywords dit precies zijn. Als je het niet zit zitten om SEO toe te passen, dan kun je ook kiezen voor SEO of linkbuilding uitbesteden.
Waarom is goede content belangrijk voor SEO?
In de online-wereld geldt de regel: Content is Koning. Dit betekent dat kwalitatieve content boven de zoekresultaten gaat. Zoals je eerder kon lezen is het belangrijk om een goede, kloppende en informatieve tekst te schrijven, dan deze vol te gooien met keywords om te kunnen scoren.
Goede teksten wekt vertrouwen op bij zowel de lezers als bij Google. Ook is backlinks kopen een optie, maar hier moet je wel de juiste kennis van hebben.
SEO-tools die het leven makkelijker maken
Er bestaan handige SEO-tools die je kunt gebruiken om je website SEO-proof te maken. Heb je deze nog niet gevonden? Dit zijn een aantal aanbevelingen:
- Ubbersuggest
- Semrush
- Google Search Console
- Seranking
- Google Trends
Plaats een reactie