Het stresshormoon cortisol verminderen: Helpen supplementen?

0 Shares

Supplementen kunnen voor ons lichaam heel belangrijk zijn. Je kunt de behoeftes van je lichaam hiermee aanvullen en zo zorg je ervoor dat je lichaam niets te kort krijgt. Het gebruik van supplementen kan onder andere belangrijk zijn wanneer je last hebt van een te hoog cortisol niveau.

Als het niveau van cortisol te hoog is kan dit voor meerdere klachten zorgen. Je hebt dan last van chronische stress en dit brengt meerdere problemen met zich mee. Zo zal je onder andere te maken kunnen krijgen met slaapproblemen, beschadiging van delen van de hersenen, ziektes, uitputting, hoge eetlust, hoge of lage bloedruk en vele andere klachten.

Als je te maken krijgt met een verhoogd cortisol niveau, is het belangrijk dat je snel ingrijpt en je lichaam helpt te ondersteunen voor het verminderen van cortisol. Je kunt dit doen met verschillende supplementen. Op basis van jouw klachten kun je de meest geschikte supplementen kiezen.

Wat is cortisol eigenlijk?

Cortisol is het stresshormoon. Dit hormoon wordt aangemaakt in de bijnierschors. Cortisol wordt niet voor niets het stresshormoon genoemd. Bij elke vorm van stress komt dit hormoon vrij. Of het nu fysiek of psychologisch is, cortisol kan zich al snel verhogen.

Cortisol heeft niet perse een negatieve werking op ons lichaam. Het zorgt er namelijk voor dat we effectief kunnen reageren op een situatie waarbij veel stress ontstaat. Cortisol zorgt ervoor dat het lichaam klaar wordt gemaakt om te kunnen vechten of vluchten.

Daarbij komt er ook adrenaline of noradrenaline vrij. Een goed niveau van cortisol heeft geen negatieve effecten voor het lichaam. Dit is dus enkel het geval wanneer het cortisol niveau in ons lichaam te hoog is.

Supplementen met gunstige werking voor cortisol

Heb je een te hoog cortisol niveau? Dan wordt het tijd om je lichaam te ondersteunen, zodat het niveau kan dalen. Het stresshormoon cortisol verlagen is mogelijk door de juiste supplementen te gebruiken.

Naast gezonde voeding zijn supplementen als vitamine C, vitamine B5, foliumzuur, omega 3, eiwitten en gezonde vetten erg belangrijk voor het lichaam. Als je deze supplementen voldoende inneemt kan het lichaam het cortisol niveau verlagen.

Omega 3 is een belangrijk supplement. Dit is een vetzuur dat ervoor zorgt dat de cortisolspiegels verlaagd worden en dat je minder stress ervaart. Goed om te weten is dat het lichaam zelf geen omega 3 aan kan maken. Dit moet je dus uit voeding halen of binnenkrijgen door middel van een supplement. Omega 3 zit in onder andere zalm en lijnzaadolie.

Andere tips om cortisol te verlagen

Naast het gebruik van supplementen is het ook belangrijk om goed te slapen. Probeer voldoende nachtrust te pakken. Zorg er ook voor dat je voldoende sport en gezond eet.

Ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen kunnen ook helpen om cortisol te verlagen. Zorg ervoor dat je lichaam tot rust komt en dat je voldoende kunt ontspannen. Neem wat meer tijd voor jezelf, luister muziek en drink zwarte, groene of witte thee. In deze soorten thee zit L-theanine. Dit is een aminozuur dat zorgt voor relaxatie.

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

50
NIEUWS
POLLS
QUIZZEN
TOPLIJSTJES

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.