Jonge vrouw die eerlijk nadenkt over het constant zeggen dat ze druk is
Saved Bewaren
Deel dit bericht

Moeten we eindelijk stoppen met “druk” als standaardantwoord?

Iedereen is druk. Altijd. “Sorry, kan niet, druk.” “Hoe gaat het?” “Druk man, zoals altijd.” Het rolt er automatisch uit, alsof het een soort flex of badge is. Maar laten we eerlijk zijn: zijn we écht zoveel drukker dan vroeger, of is “druk” gewoon het nieuwe “goed”?

Ik zie het constant om me heen. In groepsapps, op stories, in gesprekken. Mensen gooien het woord er standaard uit — ook als ze op dat moment eigenlijk best relaxed zijn. Ik betrap mezelf er ook op. Als iemand vraagt hoe het gaat, is mijn automatische antwoord vaak: “Druk zoals altijd.” Terwijl dat op dat moment helemaal niet zo hoeft te zijn.

Waarom doen we dit eigenlijk?

Vroeger was het ook druk, maar dan écht

Twintig jaar geleden werkten mensen fulltime, stonden ze fysiek in de file, deden ze boodschappen zonder bezorging en moesten ze van alles regelen zonder apps. En toch hoorde je veel minder dat dramatische “ik ben zó drukkkk”.

Nu hebben we thuiswerken, online boodschappen, mealpreps, Roamler en apps voor álles. We hoeven bijna niks meer fysiek te doen. En toch voelt iedereen zich opgejaagd, overprikkeld en chronisch moe. Hoe kan dat?

Druk = het nieuwe flexen

“Druk zijn” klinkt productief. Het klinkt belangrijk. Het klinkt alsof je leven vol betekenis zit. Terwijl “ja gaat wel, beetje relaxed eigenlijk” bijna als een bekentenis voelt. Alsof je dan niet hard genoeg meedoet aan de ratrace.

Ik merk dat ik het soms zelf forceer. Alsof ik me moet verantwoorden als ik even geen volle agenda heb. Alsof rustig zijn in 2026 betekent dat je het niet goed doet.

Wat als we stoppen met liegen?

Stel dat we gewoon eerlijk gaan antwoorden:

  • “Gaat wel, beetje moe eigenlijk”
  • “Redelijk relaxed deze week”
  • “Ik heb bewust even niks gepland”

Voelt dat niet als een opluchting? Of zouden mensen dan denken dat je depressief bent of gewoon niet goed bezig bent?

Ik probeer het de laatste tijd bewuster. En weet je wat? Het gesprek wordt meteen veel echter. Mensen durven dan ineens ook toe te geven dat ze eigenlijk best overweldigd zijn door alle prikkels.

En jij?

Gebruik jij “druk” ook als standaardantwoord?

Denk je dat we écht drukker zijn geworden, of is het vooral een collectieve toxic habit?

En durf jij eerlijk te zeggen dat het eigenlijk best rustig is, zonder je schuldig te voelen?

Ik ben écht benieuwd. Dit is zo’n typisch 2026-probleem waar niemand hardop over praat, maar iedereen last van heeft. Dus gooi het er maar uit.

Deel dit bericht
Bewaren
Avatar foto
Lisa

Lisa is de digitale Gen Z-stem van Trending.nl. Ze schrijft openhartig over mentale gezondheid, dating in het app-tijdperk, geldstress en alle shit waar haar generatie mee worstelt.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.