Toen ruim twintig jaar geleden de eerste mobiele telefoons het levenslicht zagen, kwamen we niet verder dan een paar spelletjes. Met de komst van de eerste iPhone kwam Apple met een revolutie: de eerste smartphone met een scherm dat je aan kon raken. Inmiddels is er heel wat veranderd en staat de ontwikkeling van technologie zeker niet stil.
Dit zijn de producten waar iedereen nu op klikt 👀
Alles wat nu viral gaat, van TikTok-hypes tot slimme gadgets – mis ze niet!
👉 Bekijk wat trending is →Ontwikkelingen op gebied van smartphones
Waar de smartphone voorheen alleen voor het bellen en versturen van tekstberichten was, gebruiken we de mobiele telefoon tegenwoordig meer als een zakcomputer. Je kunt er ook steeds meer mee, door de komst van onder meer kunstmatige intelligentie. Daarnaast kun je de smartphone gebruiken met speciale headsets die je de wereld in 3D laten zien, zoals de Apple Vision Pro. Verder is ook de Europese Unie flink bezig met het beschermen van de privacy van haar burgers middels wetten als de DMA en de DSA. Dat is ook nodig, want Chinese apps als TikTok en Temu zijn razend populair.
Meer gebruik van kunstmatige intelligentie
De afgelopen jaren is ‘kunstmatige intelligentie’ het toverwoord geworden en inmiddels is de integratie ook te vinden op onze mobiele telefoons. Waar we AI leerden kennen als chatbot, is er nu sprake van een veel diepere integratie. Besturingssystemen op onze smartphones worden uitgebreid met assistenten die van het gedrag van de gebruiker leren. Daardoor reageert je telefoon niet meer alleen op commando’s, maar krijg je ook voorstellen over zaken die nuttig voor je kunnen zijn. Kunstmatige intelligentie leert namelijk van alles wat je dagelijks doet. Zo krijg je hulp bij het bewerken van foto’s, kun je samenvattingen van lange teksten opvragen of alvast van tevoren de juiste app-instellingen laden. Op deze manier wordt je smartphone echt een persoonlijke en intelligente assistent.
De opkomst van Spatial Computing en AR
Headsets zoals de Apple Vision Pro hebben de aandacht getrokken, maar er zijn meer bedrijven die zich bezighouden met Spatial Computing en Augmented Reality (AR). Dit jaar zouden er naar schatting zo’n 1,07 miljard mobiele AR-gebruikers zijn. Aan de hand van deze technologie waan je je in een andere wereld en kun je objecten naar je eigen omgeving helpen. Een voorbeeld: je kunt de meubelen van de IKEA aan de hand van Augmented Reality in je woonkamer zetten. Zo kun je de dimensies begrijpen en digitale objecten op een realistische manier ‘zien’. Dat is ook handig als je bijvoorbeeld een voorwerp moet repareren, maar de instructies voor je wilt zien. De mobiele telefoon is daarmee een venster naar een gemengde wereld. De grenzen tussen de fysieke en digitale wereld vervagen daardoor.

Mobiel gokken met VR
Een technologie die daar sterk op lijkt, is Virtual Reality. Aan de hand van deze technologie kun je rondlopen in een andere wereld. Met name de mobiele gokindustrie maakt gebruik van deze technologie. Zo kun je bij live dealer games de echte casino-ervaring naar je smartphone brengen, als je daarop een Virtual Reality-bril aansluit. Zo kun je onder meer interactie hebben met andere spelers en de live dealer. De eerste casino’s in het buitenland hebben deze functie al. Je kunt online casino vergelijken om uit te vinden welke gokaanbieders dit zijn. De VR-bril kun je gemakkelijk aansluiten op je smartphone en vervolgens kun je virtueel door het casino lopen.
Invoering van privacy by design
Je staat er misschien niet zo bij stil als je je smartphone gebruikt, maar er worden een hoop gegevens over eindgebruikers verzameld. Met name big tech bedrijven zoals Google en Meta verdienen aan jouw gegevens. Een dergelijk bedrijf is vaak geen softwarebedrijf, maar een advertentiebedrijf. Daarom willen consumenten hun privacy beter beschermen en dus is er meer vraag naar ‘privacy by design’. Dat is ook nodig, want de Europese Unie voert steeds strengere regelgeving zoals de DMA in. Daarom moeten apps en smartphones vaak expliciet privacy vriendelijke functies promoten. De gegevens worden lokaal verwerkt, in plaats van extern. Dat betekent dat de gegevens dus niet naar de cloud worden verstuurd. Uit onderzoek blijkt dat privacy vriendelijke apps en merken smartphones meer vertrouwen krijgen van de consument.
Er is namelijk een grote vraag naar veiligere digitale interacties. Daardoor is er sprake van marktverschuiving. Waar er eerst vooral vraag was naar functionaliteit, willen consumenten nu vooral dat hun gegevens goed worden beschermd en alleen ethisch worden gebruikt. Bedrijven die transparante producten aanbieden, hebben daarmee een ‘unique selling point’. Het is een van de redenen waarom een app als Signal veel populairder is geworden in de afgelopen jaren.




Plaats een reactie