IKEA heeft excuses gemaakt voor een reclame waarin een slogan werd gebruikt welke we konden lezen op de poort van een concentratiekamp uit WWII. Buchenwald om precies te zijn, dit nadat het bedrijf een lading kritiek over zich heen kreeg van het Russische publiek.
De slogan in het latijn: ‘suum cuique’ grofweg ‘iedereen krijgt wat hem toekomt'. Het publiek was snel met de reactie, parlementariër Vitaly Milonov kwam zelf in opstand. “Jedem das Seine” de Duitse variant van de slogan kun je namelijk lezen op de poort van Buchenwald.
“We moeten IKEA bewegen eens na te denken en deze slogan te laten vallen” was het commentaar van Milonov.
Snel volgde het excuses van IKEA, het bedrijf erkende de blunder en gaf aan de geschiedenis met ‘groot respect' te behandelen.
Origineel van Romijnse origine
Hoewel de slogan afkomstig is van Romeinse filosofen, de Duitse equivalent – “Jedem das Seine” – prijkt boven de poort van Bunchenwald, dit concentratiekamp in Weimar Duitsland is de plek waar de Nazi's 56.000 voornamelijk gevangenen uit de Sovjet-Unie en Oost-Europa vermoord hebben tijdens de oorlog.
IKEA is niet de enige welke de slogan in gebruik heeft genomen. ExxonMobil en Tchibo gebruikte de slogan om in 2009 Duitse autobestuurders over te halen tot het drinken van een kopje koffie aan de pomp. Burger King, Nokia en Beeline hebben de slogan ook gebruikt in de afgelopen jaren. Veel druk om de slogan te laten vallen kwam toen van de Joodse gemeenschap. De bedrijven gaven veelal aan niet te weten dat de slogan te vinden is op de poort van het kamp.
Plaats een reactie