Hoe is de subcultuur van voetbal casual ontstaan? 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Hoe is de subcultuur van voetbal casual ontstaan?

De naam doet misschien anders vermoeden, want zo casual is de voetbal subcultuur eigenlijk niet. Liefhebbers van deze subcultuur dragen hoge kwaliteit designerkleding, maar wat hebben merken als Balr, Black Bananas en AB Lifestyle met het moderne voetbal te maken? De oorsprong gaan we vinden in de tijd van hooliganisme bij de supporters van Engelse voetbalclubs.

De opkomst van de voetbal subcultuur

Door hooligans van Engelse voetbalclubs hebben sommige merken een bepaald imago gekregen. Bij sommige merken is dat nog steeds het geval. Wel is het zo dat voetbal casuals een veel bredere betekenis hebben gekregen dan alleen de associatie met hooligans. Tegenwoordig staat het dragen van deze voetbal casual merken vooral voor stijl, klasse en goed geklede mannen. Echter is het nog steeds verbonden met de voetbalsport.

De oorspronkelijke hooligan kleding wordt vaak afgeschilderd met een spijkerbroek, een zwarte hoodie en een bomberjack. Hooliganisme nam in de jaren tachtig toe in Engeland en het dragen van casual kleding groeiden daarin mee. Door het dragen van casual kleding waren de hooligans moeilijker te pakken door de politie. De meeste merken van deze casual kleding waren overigens niet erg blij met het imago. Rond de eeuwwisseling leek de populariteit van deze subcultuur af te nemen, maar met de opkomst van het internet heeft het weer een boost gekregen.

Bekijk ook:
Dit zijn de meest opvallende brillentrends van 2024

Deze dagen zien we ook een verschil ontstaan tussen de “echte” hooligan kleding en de voetbal subcultuur casuals. Er zijn groepen die de associatie zoeken met het hooligan zijn, maar er zijn ook groepen die daar niks van willen weten en puur leven voor de liefde van de sport. Deze voetbal casuals merken zijn er voor de man die graag goed gekleed door het leven gaat met een exclusieve maar sportieve uitstraling.

Er zijn ook steeds meer voetballers die kleding op de markt brengen, zoals het merk Balr van Demy de Zeeuw. Een ander nog steeds groeiend en erg populair merk is Black Bananas. Dat merk lichten we hieronder verder toe.

Over Black Bananas

Tegenwoordig zien we steeds meer Black Bananas hoodies, broeken, heuptassen, trainingspakken en caps op staat. Het merk is te bekennen aan het logo met de welbekende transformer monkey. Het is een sterk opkomend merk met een echte streetstyle. Veel voetballers geven de voorkeur aan dit merk. Het merk is uitgegroeid tot één van Nederlands populairste modemerken onder jongeren. Op de mouwen van een Black Bananas jacket of T-shirt zie je ook vaak herkenbare strepen terugkomen, deze strepen zorgen voor de sportieve look van het merk.

Deel dit bericht
Read later

One Comment

  1. Anoniem Reply

    Black bananas heeft NIKS met de casual cultuur tr maken. Bijna schandalig dat jullie het merk uberhaubt noemen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.6k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.