in ,

Kunstenaar maakt een bizarre corona to do-list

De jonge alleskunner benadert de crisis op een humoristische manier

Dit is een corona survival guide die je nog nooit eerder hebt gezien. Kunstenaar Max Siedentopf fotografeert én filmt een bizarre to do-list in tijden van corona. De jonge alleskunner benadert de crisis die de hele wereld in zijn greep houdt op een humoristische manier, en dat is een verademing nu veel onderwerpen in de media zo zwaar en beladen zijn.

Corona to do-list is Instagram-hit

De Duitse eigenzinnige kunstenaar plaatste zijn corona to do-list op zijn Instagrampagina en werd daarmee een heuse hit. Met bizarre ideeën als: geef je hond een pedicure, snowboard van je trap af, kook spaghetti in een koffiepot, verkleed je plant met je eigen kleren en doe alsof je magnetron een computer is, verovert Siedentopf de online (kunst)wereld.

“In mijn omgeving waren veel photoshoots en andere opdrachten afgezegd door de corona-maatregelen,” zegt de kunstenaar in een interview met Dezeen. “Ik had thuis niks te doen, dus haalde ik mijn appartement overhoop en legde ik dat vast op camera.” Met zelf gemaakte haute couture-kostuums van keukenartikelen, stofzuigers die veranderd zijn in killer-robots en het verzinnen van hilarische alternatieven voor wc-papier, tot gevolg.

“Draag al je kleren in één keer”

Nadat zijn project een succes bleek te zijn, nodigde Siedentopf zijn trouwe volgers uit om zijn to do-list te volgen, af te strepen en dit ook op beeld vast te leggen. Bij iedere opdracht – bijvoorbeeld het dragen van al je kleren in één keer – plaatste hij de meest creatieve inzendingen op zijn Instagram-account. En de beelden zijn vreemd en vermakelijk tegelijk.

https://www.instagram.com/maxsiedentopf/?hl=nl

Je zou denken: goh wie doet nu zoiets? Wie gaat er nu een schoen maken van jam en brood, dat aantrekken en fotograferen? Nou, een heleboel mensen van over de hele wereld. Binnen twee weken kreeg de Duitse kunstenaar meer dan duizend foto’s naar hem toegestuurd. In het interview met Dezeen geeft hij aan dat naarmate hij meer inzendingen kreeg, hij zijn volgers ging testen op hoever ze durfden te gaan. En tot zijn verbazing waren er echt mensen die de woonkamer omtoverde in een berg, en zichzelf tot een sneeuwmonster doopte met scheerschuim.

Positiviteit in tijden van corona

Het project werd gestart om mensen tijdens de lockdown weer wat positiefs mee te geven. Nu veel mensen op zichzelf zijn aangewezen, wilde Siedentopf ze iets geven om zich mee bezig te kunnen houden, en dat op een humoristische manier. “Ik vind dat het altijd belangrijk is om een positieve mindset te hebben,” zegt Siedentopf in het interview.

“Je kunt dat in deze moeilijke gebruiken om op een nieuwe – en ook vaak spannendere – manier naar de situatie te kijken.” Het project laat volgens de kunstenaar zien dat er, letterlijk, eindeloze mogelijkheden zijn om kunst te maken. Zelfs als je helemaal geen kunstenaar bent.

Gucci-campagne #accidentalinfluencers

De Duitser zette zich al eerder op de kaart door in februari viral te gaan met zijn #accidentalinfluencers campagne voor modehuis Gucci. De campagne speelt met het idee van inspiratie en kopiëren in de modewereld. Op de foto’s zijn dubbelgangers te zien in bijna identieke outfits die op de gevoelige plaat worden gezet tijdens alledaagse bezigheden zoals het nemen van de trein, of het drinken van een kopje koffie op het terras.

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.